Megelőzték a kínaiak Európában a Mercedest, mi lesz még itt, ha termelni kezd a szegedi BYD is?
Az első félévben 91 százalékkal nőtt az európai piacon eladott kínai autók száma: összesen 347 135 importjárműre került rendszám. Ezzel a teljesítménnyel a kínai autógyártók összesített részesedése Európában az egy évvel ezelőtti 2,7 százalékról 5,1 százalékra ugrott. Összehasonlításképp: a kínaiak már jócskán megelőzték a 3,8 százalékra visszaesett Fordot és közelítik az 5,2 százalékon álló Mercedes-Benzt.

Sőt, a júniusi összesített kínai statisztika szerint a stuttgarti prémium kategóriás autógyártót már meg is előzték. Fontos, hogy a Jato Dynamics friss összesítése az EU-n kívüli jelentős piacokon eladott kínai gépkocsikat is tartalmazza, azaz az Egyesült Királyságét, Norvégiáét és Svájcét is.
Ezekre az államokra nem vonatkoznak az EU által a kínai elektromos járművekre tavaly novemberben ötéves időszakra „véglegesített”, gyártónként különböző büntetővámok, melyek a 10 százalékos alapvámmal együtt a a legrosszabb esetben elérhetik a 45,3 százalékot. A jelentés szerint a dinamikus előrelépésben az alábbi autómárkák játszottak főszerepet:
- BYD
- Xpeng
- Leapmotor
- Jaecoo
- és Omoda.
Utóbbi kettő a termelésének felét exportáló állami hátterű Chery Motor portfóliójába tartozik és Magyarországon is aktív. De nem annyira, mint az állami autóvásárlási pályázatokon első célpontként megnevezett, Szegeden építkező BYD. E cég 311 százalékkal növelte első féléves értékesítését, összesen 70,5 ezer autójuk talált gazdára. Ebből 15 565 darab júniusban.
Előretörtek a kínai autógyártók
Az agresszív árpolitikájáról ismert BYD ezzel a júniusi adattal a 25. márkává lépett elő az európai rangsorban, megelőzve többek között a Jeepet, a részben szintén kínai gyártású Minit és a Suzukit. A tölthető (plug-in) hibrid kategóriában egyenesen az élre tört a BYD a Seal U nevű modelljével, társbérletben a Volkswagen Tiguannal.
A Jaecoo és az Omoda dinamikus előretörésében viszont a belső égésű motoros modellek vitték a prímet. Ezek részaránya júniusban 63 százalékos volt, míg a plug-in hibrideké csak 29 százalék. Ők így próbáltak menekülni az uniós védővámok nyomasztó, árfelhajtó hatásai elől.

Júniusban a Stellantis lengyelországi Tychyben lévő gyárában import részegységekből összeszerelt Leapmotor kisautóból (T03), valamint a Kínából exportált C10-es SUV-ból együtt 8300 darab fogyott a kontinensen.
Ennél harmincnyolc darabbal több fogyott az Xpeng járműveiből, igaz nem egy, hanem hat hónap alatt és a Leapmotorhoz képest e cég elsősorban a prémium kategóriát képviseli a kínaiak között.
A SAIC állva hagyta a Teslát
Amíg az Xpeng a prémium autóknál, addig az állami tulajdonú SAIC a teljes mezőnyben mutatott fel az első helyezetthez méltó teljesítményt. A brit MG márkát életben tartó és újraértelmező, tömegcikké tevő SAIC 162 153 autót értékesített az első hat hónapban, ezzel toronymagasan, 47 százalékkal vezet a kínai cégek házi versenyében.
Érdekesség, hogy a SAIC 22 százalékos előretörése és a Tesla 33 százalékos hanyatlása metszésponthoz ért,
a kínai társaság már jobb értékesítési mutatóval rendelkezik Európában, mint Elon Musk cége, amely 109 264 elektromos autót adott el a kontinens piacán az első hat hónapban.
Reagált lapunknak a BYD: halad a szegedi gyár építése, nem változtak a terveik
A szegedi gyár tervezett kapacitása nem változott: ahogy mindig is hangsúlyoztuk, 300 ezer darabos éves csúcskapacitással számolunk – ezt közölte a Világgazdaság kérdésére BYD, miután a Reuters kedden meg nem nevezett forrásokra hivatkozva arról írt, hogy elhalasztja a gyártás felfuttatását a kínai tulajdonú vállalat Szegeden. Egyre alaposabb a gyanú, hogy hangulatkeltés zajlik a magyarországi kínai tulajdonú beruházások körül.


