Bármikor bármire vállalhatna költségvetési kiadási kötelezettséget a kabinet, és a tartalékot is elkölthetnék már az év elején – tulajdonképpen ezt tartalmazza a kormány államháztartási törvényt (aht) módosító rövid javaslata, amelyet a szokásokkal ellentétben nem Varga Mihály nemzetgazdasági, hanem Lázár János kancelláriaminiszter jegyez. A Napi.hu értesülése szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumban (NGM) „nem lelkesednek” a fejük felett készülő javaslatért, amellyel a nullás költségvetés is megkérdőjelezhetővé válik.
Lázár János a tegnapi kormányinfón kérdésre válaszolva azt mondta: technikai előterjesztésről van szó, amelyet együtt visznek a nemzetgazdasági tárcával. (A javaslatot Lázár hivatalosan önállóan jegyzi.) A miniszter szerint arra kérnek felhatalmazást, hogy a havonta keletkező maradványokat el tudják osztani, állítása szerint ugyanis „vannak ilyenek”. Hivatalosan erről eddig nem volt szó – valójában a költségvetés egy évre szól, nincsenek havi elkülönítések. Legfeljebb az fordulhat elő, hogy a havi előzetes kiadási vagy bevételi várakozásokhoz képest lehetnek eltérések, a büdzsé állhat jobban adott hónapban, például a vártnál nagyobb bevételek miatt. A kancelláriaminiszter arra utalhatott, hogy ezeket a bevételeket vagy megtakarításokat szeretnék elosztani (vagyis hiánycsökkentés helyett felhasználni).
A javaslat a leírt indoklás szerint mindenesetre azért született, hogy a kormány akkor is dönteni tudjon valamely kiemelt közfeladat ellátásáról, ha arra az előirányzat csak később biztosítható – értsd: ha nincs rá pénz. A jogszabálytervezet azzal egészítené ki az aht megfelelő paragrafusait, hogy a kormány akkor is dönthet kiadásról, ha annak nincs meg a forrása; a megfelelő összeg előteremtését a nemzetgazdasági miniszterre bízzák, év végi határidővel. A módosítás ráadásul ezenkívül elveszi Varga Mihály azon jogát, hogy beleszóljon a tartalék felhasználásába: ma az államháztartásért felelős miniszter előterjesztése alapján dönthet csak a kabinet erről, míg a javaslat szerint ez a kitétel kikerülne a törvényből. Így a kormányfő – vagy helyettese – tulajdonképpen bármikor, bármely miniszter kérésére hozhatna döntést a tartalék felhasználásáról, az egyedi kormányhatározathoz ugyanis nincs szükség a kabinet ülésére. A két javaslat együttesen azt is jelenti, hogy akkor is lehet tovább költekezni, ha a tartalék teljesen elfogyna – a Napi.hu szerint az is előfordulhatna, hogy mindezt Varga tudomása nélkül teszik meg.
Ráadásul az a fék is kikerülne a rendszerből, amely az év elején megakadályozta a költekezést. Eddig az első fél évben a tartalék 40 százalékára vállalhatott csak kötelezettséget a kormány, most ez úgy módosul, hogy az első fél évben a tartalék 40 százalékát költheti csak el – vagyis döntést arról lehet hozni, hogy majd júliusban mire adnak pénzt.
Mindezek alapján a kormány év közben úgy vállalhatna többletkiadást, hogy csak utólag, a zárszámadás során számol be erről a parlamentnek. (Eddig a nem tervezett kiadások miatt – főként ha arra a tartalék nem volt elegendő – módosítani kellett a büdzsét, ami a többség birtokában sosem jelentett problémát.) Miután korábban az Országgyűlés már felhatalmazta a kormányt, hogy év közben szabadon hozzon létre jogcímeket a büdzsében, így a mindenkori miniszterelnök tulajdonképpen rendeleti úton módosíthatja majd a büdzsét. Bármilyen költségvetést fogad el tehát a parlament, azt a kormány teljesen megváltoztathatja.
Átléphetnek a szakminisztereken
A javaslat indoklása szerint a törvény azért nem csorbítja a költségvetési jogokat, mert a hiányt nem lehet növelni, hiszen a forrásbiztosítás „kizárólag a meglévő megtakarítások felhasználásával (átcsoportosításával) történhet”. Igaz, azt az indoklás is megemlíti, hogy az átcsoportosításhoz „az érintett fejezetet irányító szerv egyetértése, jóváhagyása stb. nem szükséges”. Vagyis: attól, hogy a parlament az egészségügyre irányzott elő egy összeget, még lehet a pénzt a stadionokra fordítani anélkül, hogy a szakminiszter ebbe belemenne. Ennek indoka a javaslat szerint az, hogy így a pénzt ott használják fel, „ahol a tényleges kiadási szükséglet felmerül”.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.