A szeptemberi visszaesés után váratlanul októberben is csökkent az ipari termelés, ami nemcsak a feldolgozóipar immár egyharmadát adó autógyártás hektikus teljesítményével, hanem a többi ágazat gyengélkedésével is összefügg. Októberben 2,1 százalékkal csökkent az ipari termelés a KSH előzetes adatai szerint a szeptemberi 3,7 után. Schindele Miklós, a hivatal főosztályvezetője hangsúlyozta, nemcsak a járműgyártásban, hanem minden ágazatban visszaesett a termelés, gyakorlatilag egyforma mértékben, azaz a járműgyártás nélküli ipar kibocsátása is csökkent.
Schindele kiemelte, hogy a csökkenés egyik oka részben az egy évvel korábbi magas bázis. Tavaly októberben 9,7 százalékkal nőtt a termelés nyers adatok alapján, naptárhatástól megtisztítva pedig 12,3-del.
Virovácz Péter, az ING Bank vezető közgazdásza szerint a csalódást keltő teljesítményt részben magyarázhatja a német ipar gyengélkedése. Ezt támasztják alá Schindele szavai is, aki hangsúlyozta: az ipari export és a belföldi értékesítés egyaránt csökkent. Elemzők úgy vélik, a következő hónapokban kissé jobban alakulhatnak a külpiaci eladások, miután októberben 4,9 százalékkal – 2014 júliusa óta nem látott mértékben – nőttek a német új ipari megrendelések.
Virovácz hangsúlyozta, az ipari termelésben kibontakozó negatív trend különösen érdekes annak fényében, hogy a beszerzésimenedzser-index (BMI) emelkedése javuló teljesítményt sejtet, és a rendelésállomány volumene is magasabb, mint egy évvel korábban. A BMI októberben és novemberben az ipar dinamikus növekedését vetítette előre, épp ez okozza a nagy csalódást. Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője szerint a következő hónapokban újra élénkülhet a termelés, amit a magyar és az európai konjunktúramutatók is alátámaszthatnak, decembertől azonban az Audi győri üzemében tervezett műszakvisszafogás fékezheti a növekedés ütemét.
A termelés volumene az első tíz hónapban 1,1 százalékkal volt magasabb, mint az előző év azonos időszakában, így idén az 1,5 százalékos növekedés is nehezen lesz elérhető a tavalyi 7 százalék feletti ütem után. Az idei alacsony bázis miatt jövőre 5 százalékos termelésnövekedés várható Suppan szerint. Lényegesebb gyorsulásra 2018-ban számít a szakértő, amikor újabb jelentős autóipari kapacitások lépnek üzembe.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.