BUX 39,331.33
+0.23%
BUMIX 3,707.69
-0.12%
CETOP20 1,801.38
-1.53%
OTP 8,390
-0.38%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-0.94%
-0.88%
+0.20%
ZWACK 18,550
0.00%
-0.55%
ANY 1,585
+0.96%
RABA 1,100
+0.46%
0.00%
+0.62%
0.00%
0.00%
+0.12%
-1.40%
-1.80%
0.00%
+1.61%
OTT1 149.2
0.00%
-2.70%
MOL 2,912
-0.21%
-1.28%
ALTEO 2,360
-0.42%
-2.63%
+1.13%
EHEP 1,030
-8.85%
0.00%
-0.76%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.74%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-0.26%
0.00%
+2.46%
0.00%
+3.94%
-0.60%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
0.00%
NAP 1,240
+0.16%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Hamarosan jön a fizetős áramtankolás

Már több hazai vállalatnak engedélyezte az energiahivatal, hogy elektromos töltőállomást üzemeltessen. Az év hátralévő részében ilyen engedélyek sorát kérhetik a MEKH-től.

Hétfőig 24 engedélyt adott elektromos járműtöltő állomások működtetésére a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH), s ezeknek a száma a közeljövőben rohamosan növekedhet. A piaci érdeklődést serkentheti, hogy a kormány tervei szerint 80 kilométerenként épülnének egyenáramú gyorstöltők, amelyek telepítéséhez az önkormányzatok százszázalékos vissza nem térítendő támogatást kaphatnak.

Az országban már ma is több helyen feltölthetők az elektromos járművek, de még ingyen. „A hatályos kormányrendelet szerinti az elektromobilitás szolgáltatás nem engedélyköteles, vagyis a szolgáltatás jelenleg is lehetséges a vonatkozó egyéb jogszabályok, előírások betartásával. E szolgáltatók szabadon alakíthatnak ki tarifákat lakossági és üzleti felhasználóknak, nincs törvényi megkötés, ami ezt korlátozná” – válaszolt a Világgazdaságnak a MEKH. (A hivatal engedélyére tehát csak töltő működtetéséhez van szükség.)

Elmű Émász elektromos autó, elektromos töltő. foto: Vémi Zoltán

A közelmúltban megjelentek a töltőállomásokon az áramtöltés mérésének, tarifaképzésének és számlázásának szabályairól szóló rendeletek, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) pedig korábban azt közölte a Világgazdasággal, hogy nem lesz jövedékiadó-tartalma a járműhajtásra szolgáló áramnak.

A 24, kiadott engedélyből 20 az Elműé, amely első lépésben 19 fővárosi és egy miskolci berendezéssel lépne a piacra. A Világgazdaság értesülése szerint a társaság arra számít, hogy megkeresik majd együttműködési szándékkal önkormányzatok és kiskereskedelmi láncok, amelyeket a törvény bizonyos ütemezésben áramtöltők kialakítására kötelez.

Az E.ON egyelőre csak egy győri fizetős e-töltőre kért engedélyt, ahogyan egy engedélyt szerzett a Szekszárdi Vagyonkezelő Kft. is, míg a Főtaxi két berendezéssel próbál szerencsét. A taxisok egyébként állami segítséget is kaphatnak: Lepsényi István, az NGM gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkára a napokban ismertette, hogy az állam támogatni fogja az elektromos taxik vásárlását és üzemeltetését, valamint az elektromos autók megosztásának (carsharing) további terjedését. Bővül továbbá az állami elektromosautó-flotta, a beszerzéshez az önkormányzatok és az állami tulajdonú cégek is csatlakozhatnak. (Ezenfelül jogi személyeknél 5-ről 35-re emelkedik a támogatható autók száma, a költségvetési intézményeknél nem lesz felső határ, és ügyvédi irodák, ügyvédek is igénybe vehetik a támogatást.) Az említett, százszázalékos támogatásra az államtitkár szerint eddig 75 önkormányzat pályázott 535 millió forint értékben, ebből 443 töltőpontot létesítenének.

A jogszabály szerint az áram nyilvános töltőállomáson történő eladása mellett töltésnek minősül a nem gazdasági haszonszerzés céljából történő, mért lakossági és nem lakossági vételezés is, továbbá az, ha valaki vezetéken kapcsolódik egy nyilvános e-töltőhöz.

Vácról rendelt a szentpétervári cég

Vácon készült az a 20, többszabványos gyorstöltő berendezés, amelyeket a szentpétervári Lenenergo áramszolgáltató rendelt az ABB társaságtól. ABB-töltőt Moszkvában és több orosz városban, így Kazanyban és Uljanovszkban is használnak. A társaság 2010 óta több mint 5000 elektromosautó-töltőt értékesített.

 

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek