Hány gépkocsit gyártott tavaly Magyarországon a Mercedes-Benz? Megdőlt a kecskeméti termelés által generált éves forgalmi csúcs?
Ahogy eddig minden évben, úgy tavaly is rekordot döntöttünk: a kecskeméti gyár a 190 ezret meghaladó számú gépkocsit gyártott, a termelés 4,1 százalékkal haladta meg a 2016. évit. A vállalat több mint 3,5 milliárd eurós nettó árbevételt ért el, ami 4,4 százalékos növekedés. Évről évre bebizonyosodik, hogy jó döntés volt Magyarországon befektetni, és Kecskemétet választani kompakt autóink egyik gyártóhelyszíneként.
Melyek voltak az elmúlt évben
az értékesítés fő lábai?
A hazai értékesítés a Mercedes-Benz Hungária Kft.-n keresztül zajlik. A 2016-os eredményeket nagymértékben túlszárnyalva, a DataHouse hivatalos adatai szerint, 2017-ben is a Mercedes-Benz értékesítette a legtöbb prémium-személygépjárművet Magyarországon. Tavaly itthon összesen 3223 darab Mercedes-Benz személyautót vásároltak, ez a 2016-os darabszámot 25 százalékkal haladta meg. A kishaszonjárművek értékesítése 82 százalékos, míg a trucküzletág 72 százalékos növekedést ért el az előző évhez képest, előbbi 1462, utóbbi 1090 darabos mennyiség.
Milyen változást hozott a termelésben az új karosszériaüzem?
Az 580 millió euróból felépített, 99 ezer négyzetméteres csarnok megtervezésénél fontos szempont volt, hogy minél több természetes fény jusson az épületbe, így a személyzet számára kellemesebb legyen a munkakörnyezet. Az új üzemben az ipar 4.0 szellemében több csúcstechnológiás megoldást is bevezettünk, például az innovatív anyagellátási koncepciót vagy az emberek és gyártórobotok közötti interaktív kommunikációt. A teljes beruházás keretében a már meglévő gyárban is fejlesztéseket hajtottak végre. Így például a felületkezeléshez új robotokat telepítettek. A bővítéseknek köszönhetően a kompakt autók új generációját még rugalmasabban és hatékonyabban tudjuk gyártani. Ezzel egyidejűleg tovább erősödött a telephely szerepe a Mercedes-Benz Cars globális termelési hálózatán belül.
Milyen átalakítást és bővítést igényelt a kompakt autók generációváltása, hogy a Mercedes CLA-k mellett idén már az A-osztály modelljei is készülhessenek Kecskeméten?
Ez az első A-osztály, amely Kecskeméten gördül le a gyártószalagról, és a B-osztály gyártását váltja fel. Az új karosszériaüzem megépítésén túl az összeszerelő és felületkezelő üzemben is felkészítettük a gyártósort az új A-osztály érkezésére. A présüzemben ennek megfelelően új présszerszámokat állítottunk üzembe. Magában a gyárban tényleg számos átalakítást hozott a generációváltás, amelyeket a gyártás több területén is ki tudunk használni. A precízen, az egyedi járműre szabott komponensekkel az önvezető szállítórendszerek (FTS) a logisztikai és árubeérkezési területről a szerelőszalaghoz szállítják az új A-osztályhoz szükséges elemeket. Ez az árukosárrendszer nemcsak a munkatársak által megteendő utakat rövidíti le, hanem a gyors és egyszerű ellenőrzési rendszernek köszönhetően a minőségbiztosítás területén is nagyon hatékony.
Mekkora a jelentősége a magyar kkv-szektor beszállítói szerepének a Mercedes-Benz életében?
A kecskeméti gyár amellett, hogy Magyarország és a térség egyik legnagyobb foglalkoztatója, több mint 30 hazai beszállítónak ad lehetőséget az üzleti együttműködésre. Közülük mindegyik megfelel a márka által elvárt, magas minőségi követelményeknek. A szolgáltatások és nem gyártási anyagok terén a 2017. évi teljes megbízásállomány több mint 50 százalékát Magyarországon bejegyzett és adózó cégek adták. Ezek a beszállítók szintén adót fizetnek az államnak és az önkormányzatnak, illetve maguk is fontos munkáltatókká válnak a velünk való együttműködés révén. A gyár vezetése kulcsfontosságú kérdésnek tekinti a magyar üzleti partnerek körének folyamatos bővítését. A második Mercedes-Benz gyár bizonyosan hozzá fog járulni a beszállítók számának növekedéséhez a régióban.
Hogy állnak az új gyár előkészületei? Milyen ütemben halad az engedélyek beszerzése és a tervek előkészítése?
A tavalyi évben megkezdődtek az előkészítő és tereprendezési munkálatok. Az engedélyek beszerzése és a munkálatok előkészítése terv szerint halad: a kecskeméti telephely új gyárát egymilliárd eurós beruházás keretében előreláthatóan 2019. év végére fogjuk megépíteni, a termelés indulása pedig az évtized végére várható. Rövidesen hivatalosan is lerakjuk az alapkövet.
Elképzelhető, hogy újabb modellel bővüljön belátható időn belül
a kecskeméti gyártás?
Meglévő gyárunkban az újonnan bevezetett A-osztály gyártására fókuszálunk, a gyár azonban fel van készülve arra, hogy a jövőben a kompaktautó-család további modelljeit is gyártsa. Az új gyár már hátsókerék-meghajtású modellek előállítására is alkalmas lesz.
Az eddigi 4000 mellé további 2500 munkavállalóra is szükségük lesz. Mekkora nehézséget okoz a toborzás, elsősorban milyen pozícióba kerülnek a dolgozók?
Az új telephelyre a munkavállalók egy része a már működő gyárból kerül át, akiknek a helyére új munkavállalókat toborzunk. Így biztosítjuk, hogy jelenlegi munkavállalóink tudása és tapasztalata optimálisan legyen felhasználva. A magyar munkaerőpiac két alapvető kihívással állítja szembe a gyárunkat is. Az egyik az elérhető munkaerő hiánya, emellett pedig a vállalatnak kell betanítania és kiképeznie a munkatársait, hogy a Mercedes-Benz által elvárt színvonalon tudják a munkájukat elvégezni. Mi ezekre a kihívásokra két adekvát választ adunk: a toborzással és a gyáron belüli képzéssel biztosítjuk a minőségi termelést. Ennek köszönhetően mind a jelenlegi, mind a jövőbeni munkavállalóink számára vonzó karrierlehetőségeket kínálunk. Folyamatosan jelen vagyunk az országos és regionális állásbörzéken, illetve rendezvényeken, ahol a leendő munkavállalóinkkal találkozhatunk. Járműipari termelővállalat vagyunk, ezért főleg a termelési munkakörökbe, a gyártás különböző területeire keresünk az adott feladatoknak megfelelő szaktudással rendelkező munkatársakat. Emellett a termeléshez kapcsolódó egyéb munkakörökbe is várunk munkatársakat, mint például a minőségbiztosítás, logisztika.
Van már kézzelfogható eredménye a duális képzésnek?
A jövő mérnökeinek és járműipari szakembereinek a kompetenciafejlesztése, gyakorlati képzése kulcskérdés a magyar munkaerőpiacon. Annál kézzelfoghatóbb bizonyíték pedig nem is lehetne a Mercedes-Benz duális képzésének sikerére, mint maga a döntés a Mercedes-Benz Academy Kecskemét képzési központ létrehozásáról, aminek már látszanak a sziluettjei a kecskeméti telephelyen. A program hosszú távon kínál versenyképes ismereteket a szakiskolától egészen a főiskoláig, és ezáltal biztos karrierlehetőséget. A duális szakok közép- és felsőoktatási szinten is folyamatosan bővülnek: 2011-ben még csak három, a mostani tanévtől már hat szakkal indult el a szakképzés. A 2017-es tanévben 175 tanuló kezdte meg tanulmányait a Mercedes-Benz duális szakképzéseiben, míg főiskolai szinten 40 hallgató.
A nagy autógyárak hazai leányvállalatai élen járnak a digitalizációban, a robotikában. Mely munkafázisban a legmeghatározóbb a Mercedes-Benznél a digi-
tális megoldások, a robotok szerepe?
A digitalizáció vagy a robotok alkalmazása nálunk nemcsak egy jövőbeli, futurisztikus kép, hanem már az üzemeink mindennapi valósága. Kiemelt jelentőségű beruházás a második gyár, amely egy csúcstechnológiával rendelkező, hatékony gyártási egység – úgynevezett Full-Flex-Werk – lesz. Az új gyár építése és későbbi termelése a legfejlettebb technológiai színvonalon, az ipar 4.0 jegyében valósul meg. Minden, a meglévő gyárban bevezetett és kipróbált újítás, innováció a második gyárban már szinte alapértelmezett technológia lesz. Termelési kapacitásaink megnőnek, és mindemellett a piaci igényekre is a szükséges rugalmassággal és gyorsasággal tudunk reagálni, ennek köszönhetően vállalatunk tovább növeli versenyképességét. A gyárban több mint 700 gyártórobot dolgozik, többségük a karosszériaüzemben, a nagy pontosságú illesztések biztosítása érdekében működik, ezek a nagy súlyú és méretű alkatrészek mozgatását végzik.
Keresettek a Magyarországon készített autók
A volumenmodellek közül a GLC eladása tavaly 108 százalékkal 472 darabra nőtt, ez nagyban hozzájárult a SUV modellek (GLA, GLC, GLE, GLS) csaknem 40 százalékos növekedéséhez, 1060 értékesített darabbal. A hazai gyártású járművek (B-osztály, CLA és CLA Shooting Brake) létjogosultságát jelzi, hogy tavaly 25 százalékos növekedést produkálva összesen 551 darabot értékesített belőlük a Mercedes-Benz itthon. A C-osztály limuzinváltozata a felső középkategória legkeresettebb típusa volt 2017-ben hazánkban, 355 darabbal. A 91 darab eladott S-osztály pedig a legmagasabb szám itthon kategóriájában, a prémiumszegmensben. A legsikeresebb modell a csillagos márka saját eladásain belül az E-osztály limuzinváltozata volt tavaly, amelyből 445 darabot regisztráltak hazánkban (további 94 darab kombiváltozat mellett).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.