Az autóiparban aktív magyar tulajdonú vállalkozások kevésbé érzik fontosnak a digitalizációt, mint az ágazatban működő külföldi tulajdonú cégek – mutat rá egy friss hazai felmérés.
A Magyarországon működő autóipari vállalatok túlnyomó többsége, 70 százaléka már rendelkezik digitális jövőképpel, vagy hamarosan kidolgozza
(12 százalék) – derül ki az Autopro.hu és az SAP Hungary felméréséből. A megkérdezett vállalatok nagyobb része használ vállalatirányítási rendszert, amellyel alapvetően elégedett. A legelterjedtebbek a sztenderd megoldások, amelyek gyakran összeköttetésben állnak más, többnyire termelési, logisztikai, pénzügyi vagy kontrolling alrendszerekkel. A felmérés eredményeiből az is nyilvánvalóvá vált, hogy a vállalatirányítási rendszert nem használó cégek körében – ahogyan a digitális jövőképpel nem rendelkezők esetében is – felülreprezentáltak a hazai tulajdonú vállalkozások.
A cégek által használt digitális eszközök közül a legelterjedtebb az e-számlázás, a válaszadók fele él ezzel a lehetőséggel. Gyakoriak a digitális termékek és szolgáltatások, valamint az elektronikus értékesítés is. Azok a vállalatok, amelyek a legmodernebb informatikai megoldásokat alkalmazzák, leginkább a robotizáció, a prediktív karbantartás, a dolgok internete (IoT) és az M2M (gépek közötti) kommunikáció előnyeit használják a mindennapokban. A fejlett szenzortechnológia leginkább a termelésben és a logisztikában van jelen, de előfordul, hogy a minőségbiztosítás terén is alkalmazzák.
A technológiai újdonságokról, lehetőségekről a vállalatok szakemberei a legnagyobb arányban személyes kapcsolatokon keresztül, rendezvényeken vagy interneten tájékozódnak, de meghatározó az anyavállalattól és a kollégáktól érkező információ is. A vállalatok fejlesztéseit motiváló öt legfontosabb tényező az árbevétel, a működési hatékonyság növelése, a munkaerőhiány csökkentése, az új termékek, szolgáltatások megalkotása, valamint a versenytársak hasonló tevékenysége. A vállalatok többsége elsősorban a saját állományától várja a szervezet digitális fejlettségének erősödését, és csak másodsorban külső, szolgáltató szervezettől. A válaszadók harmada az államtól vár támogatást, pályázatok, képzések, programok formájában.
Digitalizációval lehet versenyben maradni
A járműgyártás a hazai ipar meghatározó ágazata, az export 20 százalékát adja, és csaknem 170 ezer embernek biztosít munkát. A szektor kibocsátása 2017-ben meghaladta a 8000 milliárd forintot, a növekedés pedig töretlen, az előrejelzések szerint az idén 10 százalék körüli lesz. Giber Dávid, az SAP Kft. szektorvezetője rámutatott: a nagy beszállítói láncok egyre nagyobb mértékben digitalizáltak, amit az újonnan belépőknek éppúgy figyelembe kell venniük, mint azoknak, akik a már megszerzett pozícióikat szeretnék megtartani vagy javítani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.