A tapasztalatok szerint a gyártócégek jelentős része nem jelöli meg, hogy kutatás-fejlesztési (k+f) tevékenységet folytat, pedig az ehhez kapcsolódó közvetlen költségek csökkenthetik a társasági adó, a helyi iparűzési adó és az innovációs járulék adóalapját is – hívta fel a figyelmet a Deloitte Üzletviteli és Vezetési Tanácsadó Zrt. A társaság a közleményében emlékeztet arra, hogy az év elején hatályba lépett, a szociális hozzájárulási adóról szóló tavaly elfogadott törvény értelmében – amely kedvező változásokat hozott az adónem szabályozásában – többek között a k+f tevékenység után érvényesíthető adókedvezmény. Több olyan korlátozó jogosultsági feltétel is megszűnt – például az összes bevétel 40 százalékának kutatás-fejlesztési tevékenységből kellett származnia, külső gyakorlóhelyként három-öt gyakornok fogadása, a kutató-fejlesztői létszám fenntartása –, amelynek értelmezése és teljesítése számos esetben problémát okozott az adókedvezmény igénybevételekor.
A módosítás különösen kedvezően érintheti a gyártócégek mellett a Magyarországon működő, negatív vagy nem jelentős adózás előtti eredménnyel rendelkező cégeket, esetükben célszerű megvizsgálni a k+f tevékenységek meglétét. Az új szabályozás értelmében a kutatás-fejlesztési tevékenység közvetlen költségként elszámolt bérköltsége után számított adó fele adókedvezményként csökkentheti a fizetendő szociális hozzájárulási adót. Az adókockázatok csökkentése érdekében a saját tevékenységi körben végzett kutatás-fejlesztési tevékenység azonosítása kulcsfontosságú. Erre a célra a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának több eljárása, például a projektminősítés, a projektcsoport-minősítés és a szakértőivélemény-kérés is elérhető, amelynek segítségével az adóhatóságra nézve jogerősen határozható meg, hogy egy adott tevékenység kutatás-fejlesztésnek minősül-e.
„Az adókedvezmény alkalmazása a korábbi szabályokhoz képest egyszerűsödött, a vállalatok havonta igénybe tudják venni, de továbbra is maradtak olyan kérdések, amelyeket érdemes szakértő tanácsadókkal áttekinteni” – mutatott rá Márkus Csaba, a Deloitte adóosztályának partnere.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.