Magyar gazdaság

Mindössze hét százalék használja az e-aláírást

A február 28-i adatok szerint 4 millió 185 ezer elektronikus személyi igazolványt igényeltek a polgárok, és 5 millió 396 ezer fő rendelkezik a régi személyazonosító igazolványok valamelyikével. A legtöbben továbbra is csak vizuális azonosításra használják az e-személyit, a kiegészítő funkciók közül a vészhelyzet esetén értesítendő telefonszámok tárolása a legnépszerűbb – közölte a Világgazdasággal a Belügyminisztérium.

Tavaly elkészült és publikálás alatt áll az eSzemélyiM mobilalkalmazás, amely az e-személyi elektronikus azonosítási funkciójának elérését biztosítja majd azoknak a felhasználóknak, akik NFC-olvasóval és -funkciókkal ellátott mobileszközzel rendelkeznek. Emellett további informatikai fejlesztések is lesznek, amelyek magukban foglalják az okmány csipjének és operációs rendszerének megújítását, és tovább bővülhet az igazolványhoz kötődő szolgáltatások köre. A tervek között szerepel például az elektronikus aláírás szolgáltatásának továbbfejlesztése, használatának egyszerűbbé tétele, a polgár lakcímének és személyi azonosítójának rögzítése az e-személyi tárolóelemén, az okmány közösségi közlekedési funkció­jának továbbfejlesztése, valamint a mobiltelefonok használata részbeni kártyaolvasóként.

Az elektronikus aláírásnak egyelőre a vártnál alacsonyabb mértékű a kihasználtsága, ám a felhasználás emelkedésére utal, hogy 2018-ban mintegy 5 százalékkal több, az e-személyi elektronikusaláírás-tanúsítványához kapcsolódó időbélyeget bocsátottak ki. A szolgáltatás gyakorlatilag bármilyen típusú aláírás kiváltására alkalmas, a jogosultaknak azonban csak a 7 százaléka, 230 955 fő igényelt elektronikus aláírást.

Az okmányhoz kapcsolódó utazási funkció már elérhető a MÁV-nál a Budapest–Pusztaszabolcs és a Budapest–Székesfehérvár vasútvonalon, a Belügyminisztérium közlése szerint sikeres a pilotprogram.

Az egészségügyi ágazat számára az elektronikus egészségügyi szolgáltatási tér biztosítja az e-személyivel igénybe vehető szolgáltatásokhoz való hozzáférést. Az informatikai háttérrendszer által nyújtott szolgáltatások az egészségügyi intézményeknek a kezdetektől, az állampolgároknak és a gyógyszertáraknak csaknem egy éve állnak rendelkezésükre, a fejlesztés azonban folyamatos.

Belügyminiszérium személyi igazolvány eSzemélyi elektronikus személyazonosító igazolvány
Ezek is érdekelhetik