Tavaly elérte a 43 milliárd forintot a tej hiper- és szupermarketekben realizálódó forgalma, a 230 millió liter értékben 2, mennyiségben viszont 15 százalékos növekedés az előző évhez képest – közölte a Világgazdasággal a Nielsen. A friss, valamint az UHT- és ESL-tejek forgalmának aránya 46, illetve 54 százalék, a piac 98 százalékát a literes kiszerelés adja. A 15 százalékos növekedés figyelemre méltó, elvégre a friss tej áfáját 2017-ben csökkentette a kormány 18-ról 5 százalékra, az UHT- és ESL-tejek esetében pedig idén mérséklődött a forgalmi adó. Lapunk azután hívta segítségül a piackutató adatait, hogy a Pénzügyi Szemlében megjelent tanulmány alapján közöltük: míg a sertés- és a baromfihús esetében csaknem teljes mértékben megjelent a fogyasztói árakban az áfacsökkentés, addig a friss tejnél és a tojásnál csak részlegesen, az éttermi árak pedig még drágultak is.
Az áruházláncok – köztük a Tesco, SPAR, CBA, Lidl, Auchan és az Aldi – üdvözölték, hogy a friss tej után az UHT- és ESL-tejek áfája is csökkent, s elkötelezettségüket fejezték ki, hogy az adókedvezmény árelőnyét hosszabb távon is teljes mértékben átadják a fogyasztóknak. Már a két évvel ezelőtti áfacsökkentés is megerősítette a hazai tejtermelők pozícióját, mivel az élelmiszer-kiskereskedők polcain lévő friss tej száz százalékban magyar termelőktől származik, a hazai arány a teljes tejkategórián belül is 70 százalék felett van. A tavalyi 15 százalékos növekedés után az idén a magyar tej részesedése a 80-90 százalékot is megközelítheti, a két számjegyű kereskedelmi bővülés a magasabb bázison is fennmaradhat. Mindez részben cáfolja azt a megállapítást, hogy az alapvető élelmiszerek iránt nem rugalmas a kereslet, a költségvetésből kieső áfát részben mégis arra költötték, hogy az olcsóbbá váló termékekből fogyasszanak többet.
A baromfihús áfája ugyancsak 2017-ben csökkent 5 százalékra, ráadásul nem 18, hanem 27 százalékról. A Nielsen – a hentesáru-szaküzletek forgalmát nem tartalmazó – indexe szerint a feldolgozott baromfihús éves piaci értéke tavaly már megközelítette a 18 milliárd forintot, ami több mint 25 ezer tonna feldolgozott baromfihúsnak felel meg. Ez éves alapon értékben 4, mennyiségben 7 százalékos növekedést tükröz, vagyis a két mutató között nem nyílt akkorára az olló, mint a friss tejnél, de csekélyebb is a volumenváltozás. Ebben a kategóriában a piackutató szerint 3 százalékpontos csökkenéssel 55 százalék volt tavaly a gyártói márkák aránya, a forgalom csaknem háromnegyede pedig a 400 négyzetméternél nagyobb üzletekben realizálódott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.