BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sokkal több tejet fogyaszt a lakosság

Egy évvel a friss tej áfacsökkentése után 15 százalékkal nőtt tavaly a tej kiskereskedelmi forgalma, a növekedést pedig az idén az UHT- és ESL-kategóriára kiterjesztett kedvezmény tarthatja fenn.

Tavaly elérte a 43 milliárd forintot a tej hiper- és szupermarketekben realizálódó forgalma, a 230 millió liter értékben 2, mennyiségben viszont 15 százalékos növekedés az előző évhez képest – közölte a Világgazdasággal a Nielsen. A friss, valamint az UHT- és ESL-tejek forgalmának aránya 46, illetve 54 százalék, a piac 98 százalékát a literes kiszerelés adja. A 15 százalékos növekedés figyelemre méltó, elvégre a friss tej áfáját 2017-ben csökkentette a kormány 18-ról 5 százalékra, az UHT- és ESL-tejek esetében pedig idén mérséklődött a forgalmi adó. Lapunk azután hívta segítségül a piackutató adatait, hogy a Pénzügyi Szemlében megjelent tanulmány alapján közöltük: míg a sertés- és a baromfihús esetében csaknem teljes mértékben megjelent a fogyasztói árakban az áfacsökkentés, addig a friss tejnél és a tojásnál csak részlegesen, az éttermi árak pedig még drágultak is.

Az áruházláncok – köztük a Tesco, SPAR, CBA, Lidl, Auchan és az Aldi – üdvözölték, hogy a friss tej után az UHT- és ESL-tejek áfája is csökkent, s elkötelezettségüket fejezték ki, hogy az adókedvezmény árelőnyét hosszabb távon is teljes mértékben átadják a fogyasztóknak. Már a két évvel ezelőtti áfacsökkentés is megerősítette a hazai tejtermelők pozícióját, mivel az élelmiszer-kiskereskedők polcain lévő friss tej száz százalékban magyar termelőktől származik, a hazai arány a teljes tejkategórián belül is 70 százalék felett van. A tavalyi 15 százalékos növekedés után az idén a magyar tej részesedése a 80-90 százalékot is megközelítheti, a két számjegyű kereskedelmi bővülés a magasabb bázison is fennmaradhat. Mindez részben cáfolja azt a megállapítást, hogy az alapvető élelmiszerek iránt nem rugalmas a kereslet, a költségvetésből kieső áfát részben mégis arra költötték, hogy az olcsóbbá váló termékekből fogyasszanak többet.

A baromfihús áfája ugyancsak 2017-ben csökkent 5 százalékra, ráadásul nem 18, hanem 27 százalékról. A Nielsen – a hentesáru-szaküzletek forgalmát nem tartalmazó – indexe szerint a feldolgozott baromfihús éves piaci értéke tavaly már megközelítette a 18 milliárd forintot, ami több mint 25 ezer tonna feldolgozott baromfihúsnak felel meg. Ez éves alapon értékben 4, mennyiségben 7 százalékos növekedést tükröz, vagyis a két mutató között nem nyílt akkorára az olló, mint a friss tejnél, de csekélyebb is a volumenváltozás. Ebben a kategóriában a piackutató szerint 3 százalékpontos csökkenéssel 55 százalék volt tavaly a gyártói márkák aránya, a forgalom csaknem háromnegyede pedig a 400 négyzetméternél nagyobb üzletekben realizálódott.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.