BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az ötszázmilliárdos piac kapujában

Buda­pest-központúak a web­áruházak, pedig a vásárlók háromnegyedét, illetve az online kiskereskedelmi forgalom kétharmadát már a vidék adja. Úgy tűnik, egyelőre a házhoz szállítás dominanciája sem törik meg.

A hazai online kiskereskedelmi szektor mérete az idén megközelítheti az 500 milliárd forintot – mondta a Világgazdaságnak Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója. Ez a tavalyihoz hasonló növekedést feltételez, a múlt évben 17 százalékkal, 425 milliárd forintra bővült a forgalom. Úgy véli, a következő két-három évben ekkora mértékű emelkedéssel lehet számolni, ahhoz viszont, hogy a növekedés üteme 20-25 százalékra ugorjon, a saját lábukra kell állniuk a ma még alacsony jövedelemtermelő képességű, de az online térben szocializálódó új generáció tagjainak.

A GKI Digital év eleji felmérése szerint 3,2 millióra tehető az aktív magyar online vásárlók száma, akik az elmúlt 12 hónapban legalább egyszer rendeltek a weben. A szakértő szerint ez egy tízmillió lakosú országban nem kimagasló arány, de ha a hatmillió internetezőt tekintjük elméleti plafonnak, máris kedvezőbb a mutató, a négymillió netes vásárló küszöbértékétől pedig úgy három évre lehetünk. Mivel ez egy lassabb folyamat, a szektor bővülését kézenfekvőbb az átlagos kosárérték és a rendelési gyakoriság növelésével előidézni. Viszonyításképp: tavaly 11 ezer forint volt az átlagos kosárérték, évente pedig 12 alkalom jutott egy főre.

Míg három-négy éve csökkent a házhoz szállítás dominanciája, addig tavaly és tavalyelőtt a logisztikai szolgáltatók számos fejlesztéssel erősítették meg pozícióikat, s újra 52 százalékos túlsúlyba kerültek – húzta alá Madar Norbert. Bár jelentős a munkaerőhiány a futárokból és a raktárosokból is, a szolgáltatók úgy emeltek árat, hogy azt még nem érzik húsba vágónak a fogyasztók: míg egy házhoz szállítás jellemzően 1200-1300 forint, addig egy csomagpontos átvételnek is van 700-900 forintos szolgáltatási díja. A többség ezt a pluszköltséget megfizeti, hiszen ma már nem kell egész nap a futárra várni, legfeljebb két-három órás időablakot adnak meg a kiszállításra. Ráadásul a budapesti agglomeráción és a nagyobb vidéki városokon túl még közel sem teljes a csomagpontok lefedettsége, pedig az online vásárlók háromnegyede nem fővárosi, és ők adják a rendelések kétharmadát. Az utánvétes készpénzes fizetés régiós sajátosság. Emögött nemcsak a bankkártyás fizetéssel szembeni bizalmatlanság, hanem kereskedelmi megfontolás is állhat: egyes webáruházak csak akkor rendelik meg az adott terméket, ha már befutott rá a vevői igény. Ha elakad a beszerzés, nem tudják a kért típust szállítani, a visszatérítés pedig nem mindig zökkenőmentes.

n Új távlatok nyílnak

„Az egy meg egy nem lesz három” – kommentálta Madar Norbert, hogy összeolvadásról döntött az Extreme Digital és az eMAG hazai leányvállalata. A Gazdasági Versenyhivatal jóváhagyása után is időigényes folyamat a két vállalat erőforrásainak összehangolása, így annak várhatóan 2019 végén, 2020 elején lehet csak hatása a magyar e-kereskedelemben. A tanácsadó szerint a piac torzulásától nem kell tartani, az viszont várható, hogy az Extreme Digital és az eMAG racionalizálja a beszerzést, a termékportfóliót, a reklámot és a marketinget, együttes erővel pedig már két-három éven belül látványos eredményeket hozhat a nemzetközi terjeszkedésük. | VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.