Ha nemzetközileg jegyzett, ma is aktív magyar atlétákat kellene felsorolni, Baji Balázs gátfutó és Márton Anita súlylökő megemlítése után viszonylag hamar véget érne a játék, az utcai futóversenyek viszont több tízezer névtelen hőst, szabadidő-sportolót vonzanak. Ráadásul az év első nagyszabású futórendezvényeinek tapasztalatai alapján az idén minden kiemelt eseményen megdőlhet a részvételi rekord. Ehhez támpontként szolgálhat, hogy a húsvét előtt egy héttel tartott 34. Telekom Vivicittá városvédő futáson minden korábbinál többen, 31 293-an vettek részt, 89 országból és 1120 hazai településről érkeztek az indulók. Két nap alatt nyolc versenyszámban lehetett rajthoz állni, a legnépszerűbb, 21 km-es távra egyéniben 8682 nevezés érkezett, közülük 1400 versenyzőnek ez volt élete első félmaratonja.
Bár a legjobbak – akik egytől egyig profi sportolók – 1 óra 10 percen belül futják a félmaratont, a lelkes amatőröknek első alkalommal a teljesítés a cél, a folytatásban pedig általában már a két órán belüli célba érés a mozgatórugó. Igaz, a szervező Budapest Sportiroda a szeptember 8-i, 34. Wizz Air Budapest Félmaratonra a merészebbeknek 1 óra 45 vagy 1 óra 30 perces célidőkre is kínál 18 hetes edzéstervet. Másokat a FélmaratonMánia keretében a négy évszak, négy félmaraton teljesítése motivál. A Vivicitta a tavaszi, a Wizz Air-futam pedig a nyári etapnak felel meg, az őszit október 26-án a Pilisben (Intersport Terep Félmaraton) vagy november 16–17-én Siófokon (16. K&H mozdulj! Balaton maraton és félmaraton) is ki lehet pipálni, a téli megpróbáltatás pedig a január 12-i 5. Zúzmara Félmaraton lesz.
A legyőzhető távolságként aposztrofált félmaraton kétségtelenül tömegeket sarkall rendszeres mozgásra, de ettől még a királykategória a maratoni futás marad. Ezen a téren a magyar főváros hivatalos versenye az idén – szeptember 28–29-én – már 34-edszer megrendezendő SPAR Budapest Maraton, amelyen a fesztiváltávokkal együtt legutóbb 33 500-an vettek részt. Jó pár hónap van még az eseményig, de több mint négyezer sportszerető már úgy döntött, hogy ott szeretne lenni a rajtvonalnál. Aki lefutja szeptember végén a 42 km-t, az rendszerint a felkészülés részeként teljesíti három héttel korábban a Wizz Air Félmaratont. A több tízezer résztvevő bázisát az a 800-850 ezer honfitársunk adja, akik az NN Biztosító felmérése szerint rendszeresen futnak. Bár sokakat meglep, hogy első nevezéskor több mint tízezer forintba kerül a részvétel, ennél nemcsak Berlinben vagy Londonban, hanem Bécsben és Prágában is többe kerül a futás. Egy-egy nagyobb budapesti félmaraton vagy maraton megrendezése ma már 200-250 millió forint, ami a futóknak járó póló, frissítők és végül az érem beszerzése mellett számos szervezési és logisztikai költséget rejt magában az útvonal biztosításától kezdve a mikrocsipes időmérésen túl a mobil vécék, kordonok elhelyezéséig.
Míg a golfot, a lovaglást vagy a vitorlázást hagyományosan drága sportként tartják számon, addig a futás a másik véglet, hiszen a cipőn kívül másra lényegében nem muszáj költeni. Igaz, a tartós, megbízható futócipőknél a 20-25 ezer forintos ársávot csak jóindulattal lehet belépőszintnek nevezni, valójában a komolyabb darabok 35-40 ezer forintnál kezdődnek. A modell kiválasztásakor a színek és formák helyett a stabilitás és a csillapítóképesség kap főszerepet, és arra is tekintettel kell lenni, hogy 1000-1500 kilométerenként cipőt kell váltani, ez idő alatt ugyanis a legjobb minőségű lábbelik is elhasználódnak. Emellett egy-egy futónadrág és -felső már öt-nyolcezer, illetve két-háromezer forinttól beszerezhető, gyártótól függően a határ a csillagos ég. Minden más kiegészítő opcionális, de ha valaki az időmérésre nem éri be valamelyik ingyenesen letölthető mobilos applikációval, az futóórára is elkölthet 40-50 ezer forintot ugyanúgy, mint 200-250 ezret.
Egy pár futócipő legfeljebb
1500
kilométert bír
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.