Már a tavalyihoz képest közepesnek mondható virágzáskor látszott, hogy az idei cseresznyetermés gyengébb lesz az elmúlt évinél, de az elmúlt hetekben tovább romlottak a terméskilátások – foglalta össze a Világgazdaságnak a KSH adatai szerint mintegy 2500 hektáron termelt cseresznyével kapcsolatos várakozásokat Apáti Ferenc, a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács alelnöke. Több volt az éjszakai fagy, a virágzáskor nagy volt a szárazság. A virágzást követő hetekben hűvös, fényszegény, csapadékos volt az időjárás, ami rossz hatással van a terméskötődésre, nagymértékű volt a gyümölcshullás.
Az elmúlt tíz év leggyengébb termése ötezer, a legjobb pedig húszezer tonna volt. Két-három hete még azt várták, hogy valamivel tízezer tonna alatt maradhat az idei cseresznyetermés, ám a nagy csapadék komoly károkat okozott a korai érésű fajtákban: elkezdtek repedezni, a repedt cseresznye pedig értéktelen, eladhatatlan áru. A FruitVeB szerint a középérésű és a késői fajtáknál a közepesnél gyengébb lehet a termés – a teljes mennyiség attól függ, hogy ezekből mennyit tudnak leszedni. Ez pedig az időjáráson múlik, mert egy újabb csapadékos időszak néhány nap alatt tönkreteheti a termés nagy rézét. Emiatt a feldolgozók is óvatosak, csupán kis mennyiségeket vásárolnak fel.
A megtermelt cseresznye csaknem 90 százaléka belföldön, döntő részben friss áruként kel el, az export részaránya csekély. A feldolgozóipar befőtt és kisebb részben sűrítmény és fagyasztott áru készítésére használja. A piacon kifejezetten drága a cseresznye. A korai időszakban a gyümölcs fogyasztói ára 1000 forint körül szokott mozogni, most viszont 1200 és 1700 forint közötti értékek láthatók, hiába gyengébb a minőség. Apró, és könnyen lágyul, mert megszívta magát sok vízzel – magyarázta Apáti Ferenc. A cseresznye főszezonja június közepétől a hónap végéig tart, ekkor általában kilónként 600-800 forint körül mozog a fogyasztói ár, de ez idén valószínűleg magasabb lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.