Hatezer kilométer megépítésével és korszerűsítésével 15 ezer kilométeresre bővül 2030-ra a magyarországi kerékpárutak és kerékpározásra kijelölt utak teljes hálózata. Az elkészült és folyamatban lévő fejlesztésekre a 2014–2020-as időszakban 200 milliárd forintot költenek, 50 milliárdot hazai, a többit uniós forrásból – mondta Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszterhelyettese, parlamenti államtitkára egy háttérbeszélgetésen.
A hét végén zárul le a balatoni kerékpárút-fejlesztés jelentős része egy 42 kilométeres megújuló szakasz átadásával a tó keleti részén. A Balatoni Bringakör 220 kilométeres teljes hosszának megújításáról már döntött a kormány, erre 2021-ig 17 milliárd forintot szánnak. Három helyen szolgáltatóközpont jön létre, megújul a teljes nyomvonal, és végül 800 kilométer kerékpározható út bevonásával a Balaton környéki területeket is behálózzák a turisztikai kínálatba. Elkészül 2021-re a 110 kilométeres Budapest–Balaton kerékpárút 10 milliárdos beruházásból, nem teljes hosszán önálló kerékpárúttal, hanem helyenként kerékpározásra kijelölt útszakaszokkal tarkítva. Sopron-Fertő és a Tokaj–Felső-Tisza térségében hasonló szolgáltatásfejlesztések indulnak el, mint a Balatonnál, az előbbire 662 millió, az utóbbira 435 millió forintot szánnak. Már folyamatban van a Tiszafüred és Poroszló közötti kerékpárút kiépítése 4,2 milliárd forintból, ezzel körbeér a Tisza-tó körüli hálózat. Ugyancsak épül már a Tokaj és Rakamaz között hiányzó szakasz, valamint a Hatvan–Apc közötti, és az idén kezdődik meg a Budapest–Dunakeszi, Budapest–Szentendre, Budapest–Etyek és Győr–Pannonhalma kerékpárút kialakítása.
Cseresnyés Péter kiemelte, hogy három év alatt 19-ről 22 százalékra nőtt a kerékpárt fő közlekedési eszközként használók aránya a felnőtt lakosság körében. Ezzel Európa harmadik legtöbbet kerékpározó országának számítunk Hollandia és Dánia után. Az egyre kedveltebb kerékpározás a közbringarendszerek terjedését is magával hozza: a Bubi mintájára működő nyolc vidéki mellett tizedikként a Balatoni Közbringarendszer tervezése is elkezdődött – tudtuk meg –, miközben a fővárosban további 16 új gyűjtőállomással 143 helyszínre, és további 300 új kerékpárral 1600-ra bővül az egyre népszerűbb szolgáltatás kínálata. Az aktív turizmus növekvő népszerűsége is indokolja azt a nagyszabású fejlesztési programot, amelynek eredményeként hamarosan biztonságosan végigkerékpározható lesz az ország Debrecentől Budapesten és a Balatonon át Szlovénia és Horvátország felé is.
A beruházások mögött
50
milliárd forint állami forrás áll
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.