Minimálisra szűkíti a kiskereskedelmi láncok mozgásterét a plázastoptörvény. Több piaci szereplő szerint évente 10-15 üzletnyitás felelne meg az egészséges fejlődésnek, ehhez képest a hatályos jogszabályok mellett 4-6 új egység létesítése is siker. Mivel a terjeszkedés 400 négyzetméter felett erősen szabályozott, többen a felújítások felé fordultak. Míg egy szupermarket rekonstrukciója 400-500 millió forintot vihet el, addig egy hipermarketnél 1,5-1,7 milliárddal kell számolni. Igaz, a felújítások esetében is meg van kötve a láncok keze, adott alapterületen belül sem mozgathatják szabadon a falakat, egyesek csak három-négy hetet, mások viszont három-négy hónapot is vártak már a hatósági jóváhagyásra.
Jogkövető társaságként a piaci szereplők a plázastoptörvény betartásával működnek, de többen is változtatásokat szorgalmaznak. Így például a cégek szerint érdemes lenne rugalmasabban kezelni a boltáthelyezést, vagyis ha valaki bezár A pontban egy üzletet, és tőle pár száz méterre, B-ben nyitna egy kényelmesebbet, modernebbet, az hadd valósíthassa meg ezt a cserét. A vásárlóknak ugyanis nemcsak a nagyobb tér, hanem a parkoló megléte is kiemelt szemponttá vált. Mások szerint ha olyan látványos fejlődésen átesett városokra tekintünk, mint a Mercedes-, illetve az Audi-gyár hatására kivirágzó Kecskemét vagy Győr, nem biztos, hogy 400 négyzetméteresnél kisebb áruházakkal ki lehet elégíteni a nagyszámban érkező új lakók igényeit.
A kereskedelmi ingatlanok piacán azonban így sem tétlenkednek a szektor meghatározó szereplői. A SPAR továbbra is keres 5000 négyzetméteresnél nagyobb eladó telkeket legalább tízezer lakosú településeken, áruházak nyitásához. Emellett kiadásban is érdekelt a lánc: harmincöt üzlethelyiségre várja bérlők jelentkezését, huszonötöt vidéken, tízet a fővárosban kínál, tizenkilencet hiper-, tizenötöt szupermarket területén, a legkisebb 11, a legnagyobb 951 négyzetméteres.
A Lidl kínálatában kiskereskedések és más ipari ingatlanok is vannak, a huszonkét ingatlant fele-fele arányban hirdették meg bérlőknek és vevőknek. Az előbbiek kivétel nélkül üzlethelyiségek, az utóbbiak között tíz lakóövezeti, egy kültelki. A kilenc főváros környéki ingatlan mellett Somogy megyében van három, Bács-Kiskunban, Békésben, Tolnában és Zalában kettő-kettő, de Baranya és Fejér megye is felkerült a palettára egy-egy ajánlattal.
Az Aldi Móron, Nagykanizsán, Solton és Tiszaújvárosban 10-13 ezer négyzetméteres ingatlanokon adna túl, miközben a SPAR-éhoz hasonló paraméterekkel keres eladó vagy kiadó ingatlanokat. A 15 ezer lakosnál népesebb városokra fókuszál, de nemcsak tízezer négyzetméteresnél nagyobb telkeket keres, hanem olyan 1000 négyzetméter körüli, működési engedéllyel rendelkező ingatlanokat is, amelyek eleve alkalmasak élelmiszer-áruház kialakítására. A plázastoptörvény mellett már csak azért sem fagytak be az üzletszámok, mert miután az egykori CBA-vezér, Baldauf László háttérbe vonult, számos érdekeltségét éppen a Lidl vagy a SPAR vette át.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.