A mostani tanévben is biztosítva vannak annak a 2010-ben kezdődött programnak a forrásai, amely az iskolásoknak tejet, tejterméket, gyümölcsöt és zöldséget kínál. A program keretében hétféle gyümölcsöt, négyféle zöldséget és gyümölcsleveket is kaphatnak a diákok – mondta tájékoztatóján Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért felelős államtitkára.
Az 52 millió adag terméket 37 beszállító juttatja el az iskolákba, erre 3,15 milliárd forintot fordít az állam. Fontos szempont, hogy a beszállítók többsége termelői szervezet, vagyis sok száz kis- és közepes termelő termékeinek biztos felvevőpiac az iskolai program – mondta az államtitkár.
Az iskolatejprogram keretében ebben a tanévben 12,8 millió liter tejre és ezzel egyenértékű tejtermékre 4,66 milliárd forintot költ az állam. Ezt 27 beszállító juttatja el az iskolákba és az óvodákba.
A gyümölcsprogramban az idén 2309 általános iskola 536 ezer tanulója, a tejprogramban pedig 2678 iskola 435 ezer diákja vesz részt. Ezek a számok is azt jelzik, hogy a program sikeres – mondta Maruzsa Zoltán, az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős államtitkára. Mint ismertette, a program forrásait az évek során folyamatosan növelték, a kormány célja pedig az, hogy egyre szélesebb körben juthassanak hozzá a diákok az egészséges élelmiszerekhez.
Bajban a tehenészetek
A költségnövekedés továbbra is nagy probléma a tejágazatban, és az is, hogy az ebből adódó feszültségeket nem sikerült rendezni – állítja közleményében a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács. A tejtermelők tömegesen jelzik a munkaerőköltségek és bérköltségek folyamatos emelkedését, valamint az energia- és egyéb közműdíjak növekedését, miközben
a nyers tej ára mintegy harminc hónapja a kilogrammonkénti 91–101 forintos sávban mozog. A hatékonyság- és termelékenységnövelés ugyan jellemző az ágazatra, de a költségek növekedése gyorsabb. A terméktanács szerint a nyerstej-árak fenntarthatatlanok, a növekvő költségekhez kell őket igazítani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.