Voltak álmatlan éjszakái a GVH-döntés megszületése előtt?
Az egy pillanatra sem fordult meg a fejünkben, hogy falakba ütközhet az Extreme Digital és az eMAG összeolvadása, de sok idegeskedéssel és pluszmunkával járt, hogy nem nyolc- vagy harmincnapos, hanem négy hónapos eljárást folytatott le a versenyhivatal. Ez is nettó időtartamként értendő, hiszen a kérelmet még februárban adtuk be. Valahányszor további adatokat, információkat kértek tizenöt-húsz kérdés formájában tőlünk, a konkurenciától vagy egy kutatócégtől, akkor mindig újabb két hétig állt az óra. Számos személyes találkozó és helyszíni szemle is hozzájárult ahhoz, hogy a végül megállapítsa, a két társaság hazai e-kereskedelmi piaci részesedése együttesen sem haladja meg a 20 százalékot. Alapos munkát végeztek a szakemberek, végül egy több száz oldalas anyag született.
A jóváhagyással a zsebben hogyan tovább?
A közös vállalatban az Extreme Digital 48 százalékos, az eMAG pedig 52 százalékos részesedést birtokol majd, a tranzakció várhatóan november végén zárulhat le. Innentől ez elsősorban egy jogi procedúra garanciákkal, a vállalások teljesítésével, egyes ingatlanok sorsának rendezésével. Amíg ez a folyamat nem ér véget, kereskedelmi gyakorlatról és legfőképp az árakról nem egyeztethetünk, a közös tevékenység előkészítése alatt üzemeltetési, logisztikai, ügyfélkapcsolati és HR-kérdésekről viszont igen.
Minden dolgozónak lesz helye az új modellben?
Nemcsak az árbevételt, hanem az alkalmazotti létszámot tekintve is csak növekedésről beszélhetünk. Öt éven belül 300 milliárd forintos forgalom elérése a cél, ehhez pedig szükség van a nálunk dolgozó 330 és a náluk lévő mintegy 300 emberre is, várhatóan új pozíciók születnek, a régiek pedig nem szűnnek meg. Budapesten egy öt országot összefogó régiós központ jön létre, tehát minden a bővítés mellett szól. Mivel a műszaki cikkekre fókuszáló Extreme Digital bevételeinek az 55 százalékát a tizenhét fizikailag létező bolt adja, az eMAG pedig egy hagyományos áruházzal nem rendelkező, teljes vertikumú online pláza megspékelve a Marketplace-szolgáltatással, kézenfekvő, hogy kölcsönösen építsünk egymás erényeire.
Lassította az előkészületeket az elhúzódó vizsgálat?
Február óta nehéz volt előre tervezni, hiszen a régi cégméretre már nem, az újra pedig még nem alapozhattuk sem a beszerzési megállapodásokat, sem pedig a további raktárkapacitásokat. Emellett a munkavállalók motivációjának fenntartása is nehéz feladat volt, hiszen néhány hétig még könnyű áthidalni az átmeneti állapotot, hosszú hónapokon át viszont emberpróbáló feladat.
Még a Black Friday előtt összebútorozhat a két cég?
Mindenképpen ez a tervünk, igaz, önállóan is már egy éve dolgozunk a különleges fekete pénteki leárazások előkészítésén. Ha addigra mindenben megegyezünk, a vásárlók még kedvezőbb árakat és jobb logisztikai szolgáltatásokat tapasztalhatnak. Amint a tranzakció lezárul, mindkét téren ugrásszerű, kézzelfogható lesz a változás.
A környező országok közül mely piacok lehetnek a legfontosabbak?
Egyelőre Magyarországra koncentrálunk, de idővel egyre meghatározóbb lehet a horvát, a szlovák, a cseh, a szlovén és talán az osztrák piac is.
Öt éven belül
300
milliárd forintos
forgalom elérése a cél