Magyar gazdaság

Jót tesz a magyar gazdaságnak az E10

A már most is csúcsra já­ra­tott hazai bioetanol-termelés a járműüzemanyagok összetételének jövő évtől hatályos változása miatt nem növekszik, a kőolajimport viszont csökken, és az előállított bioetanol nagyobb hányada kel majd el belföldön.

Kedvezőbb helyzetbe hozza a magyarországi kukoricatermesztőket, és csökkentheti a közlekedéshez kapcsolódó károsanyag-kibocsátást, hogy 2020. január 1-jétől a jelenlegi, legfeljebb 5 térfogatszázalékos helyett 10 százalékos lesz a hazai töltőállomásokon forgalmazott benzin és dízelüzemanyagok megújuló alapú összetevője.

A változás előírásával az irányelvét követi a júliusi kormányrendelet, amelyben E10 jelzéssel szerepel a 10 százalékos bioetanol-tartalmú benzin.

A Magyar Ásványolaj Szövetség tagjai a törvényi kötelezettségüknek megfelelően határidőre bevezetik a piacra a magasabb bioetanol- és biodízel-tartalmú hajtóanyagokat

– mondta a Világgazdaságnak Grád Ottó, a szövetség főtitkára.

Fotó: MTI/Oláh Tibor

Azon aggodalom kapcsán, hogy a benzin nagyobb bioetanol-hányada károsítja a járműveket, a szakember hangsúlyozta, hogy ez csak a régebbi autókra vonatkozik, azok közül is csak a magyar piacról lényegében kikopott E85-ös benzint használókra.

A Mol – a Magyar Nemzet augusztusi írása szerint – a százhalombattai finomítójával teljes egészében képes lesz kezelni a változást, a finomítóba a biokomponensek több ellátási csatornából érkeznek. Az OMV-nél a biológiai eredetű összetevők arányának növelése infrastrukturális módosításokat igényel, a Lukoil néven ismert Normbenz-kutakhoz pedig már az előírt biotartalmú importbenzint szerzi be a forgalmazó, amely a gázolajhoz a Dunaföldvár melletti üzemében keveri a külföldről származó biodízelt.

A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatják

bioetanol Magyar Ásványolaj Szövetség E10
Kapcsolódó cikkek