BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kevesli a szakszervezet a BKV ajánlatát

Messze vannak az álláspontok a fővárosi tömegközlekedési dolgozók idei fizetései kapcsán. A munkavállalói oldal csaknem a dupláját követeli annak, mint amennyit a menedzsment javasol.

Összesen 8 százalékos emelésre tett javaslatot a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) vezérigazgatója 2020-ra vonatkozóan a szakszervezetek képviselőinek a tegnapi plenáris bértárgyaláson. A Bolla Tibor által közölt ajánlat

6 százalékos alapbérfejlesztésből és egy további 2 százalékos elemből áll. Az utóbbiból finanszíroznák a már korábban hangoztatott prioritásokat, például a munkavállalói hűség elismerését, a munkakörülmények javítását, a kulcspozíciókban dolgozók megtartását és a diplomás minimálbér versenyképességének megőrzését. Mindez a számítások szerint járulékokkal együtt mintegy 5,6 milliárd forintjába kerülne a BKV-nak.

Miután a menedzsment javaslata messze elmarad a társaság három legnagyobb szakszervezete – a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VTDSZSZ), valamint a kisebb dolgozói erőt maga mögött tudó Egységes Közlekedési Szakszervezet – által még tavaly novemberben megfogalmazott 15 százalékos bér- és cafeteriaemeléstől, nem okozott meglepetést, hogy az érdekképviseletek elfogadhatatlannak értékelték a társaság indítványát. Ennél még a 2019 áprilisában aláírt alku is kedvezőbb volt: az akkor még Tarlós István vezette Budapest annyi forrást biztosított a BKV-nak, hogy abból a személyi alapbér 8 százalékos fejlesztésére volt lehetőség, visszamenőleg pedig egy egyszeri bruttó 105 ezer forintos kiegészítést is fizettek a dolgozóknak.

Így hiába közölt először konkrét számot 2020-ra a fővárosi tömegközlekedési cég, a tegnapi tárgyalási forduló mintegy 40 perc alatt véget ért. Bolla Tibor jelezte, hogy a héten szűkebb körben, az általános bizottság keretében folytatná a megbeszéléseket, ugyanakkor azt is elmondta, hogy új ajánlatot egyelőre nem áll módjában tenni.

Gulyás Attila, a VTDSZSZ elnöke a Világgazdaságnak úgy nyilatkozott, hogy nem érte meglepetésként a gyenge nyitás. Még úgy sem, hogy Karácsony Gergely főpolgármester hétfőn arról beszélt, hogy ugyan a 15 százalékos igény teljesítésére nem lesz pénz, ám releváns béremelés várható, ehhez pedig Budapest jelentős összeget biztosít. Arra viszont rámutatott, hogy az ajánlat különösen a szakmunkásmunkakörök betöltése miatt rossz hír, hiszen itt mutatkozik a BKV-nál a legnagyobb munkaerőhiány. „A szakmunkásoknál a legsúlyosabb az elvándorlás, mivel akár 30-40 százalékkal többet is kereshetnek, ha váltanak. A járművezetői pozíciókban szintén akadozik a felvétel, nincs elég ember új tanfolyamok elindításához, a létszámot pedig nem tudják feltölteni. A buszokon ez a helyzet túlórával megoldható, de a metrónál erre nincs lehetőség” – magyarázta. Szerinte egy ilyen szintű emelés nem elég arra, hogy a BKV-nál tartsa a munkavállalókat, és arra sem jó, hogy újakat csábítson a céghez.

A BKV azzal indokolta a javaslatát, hogy az idén várhatóan sem a versenyszférában, sem az állami közlekedési cégeknél nem lesz két számjegyű bérfejlesztés. Gulyás Attila megjegyezte, hogy ebben az esetben is fennmarad az alapbérben tapasztalható különbözet a BKV és más vállalatok között. Szerinte a minimális tárgyalási alap egy 10 és 15 százalék közötti bérfejlesztés lenne. Forrásaink szerint erre kicsi az esély, a főváros ugyanis legfeljebb 10 százalékig megy el. Ezen a ponton válhat kérdéssé, hogy vajon tárgyalásos úton meddig lehet felsrófolni a számokat. Ha a mozgástér ezen a fórumon elfogy, megkezdődhet a sztrájk előkészítése, ami azonban egyik félnek sem érdeke.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.