Rövidülhet az az esetenként már ötnaposra is elhúzódó várakozási idő, amire az Ukrajna felől Magyarországra belépő kamionosok kényszerülnek a határ ukrán oldalán – hangzott el a pénteki hatoldalú egyeztetésen Ungváron. A tárgyalást a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) szervezte a hasonló profilú ukrajnai ASMAP-pal közösen. Az egyeztetésen magas szintű magyar és ukrán vám- és rendőrségi vezetők vettek részt.
„Az első nagyobb probléma tavaly tavasszal jelentkezett a Záhony–Csap átkelőnél, amikor már több mint háromnaposra nyúlt a várakozási idő. Akkor az MKFE kezdeményezésére a VPOP-val és a rendőrséggel megvizsgáltuk a határátlépés folyamatát, és megállapítottuk, hogy ha az átkelő magyar oldalán folyamatos a kamionok kezelése és a terminál feltöltése, akkor nincs torlódás az országhatárt jelentő Tisza-hídon. Ebből nyilvánvalóvá vált, hogy a kialakult helyzetet ukrán oldalon kell orvosolni” – mutatott rá a Világgazdaságnak Karmos Gábor, az MKFE főtitkára.
Az ukrán fél a pénteki ungvári egyeztetésen a kisebb problémák megoldására azonnal ígéretet tett, de más teendők nagyobb előkészületet igényelnek. A higiéniai helyiségek (mosdó, WC) például remélhetőleg hamarosan a sofőrök rendelkezésére állnak a határ túloldalán, és megszűnik az az eddigi rendszer is, hogy a magyar kamionosoknak többet kell fizetniük a terminál használatáért, mint az ukránoknak. Ám Karmos Gábor úgy ítéli meg, hogy fontosabb az érintett hatóságok közötti párbeszéd megindítása, aminek köszönhetően például az ukrán vám főparancsnok-helyettese magyar javaslatra olyan informatikai fejlesztések indítását ígérte, amelyek kényelmesebbé, gyorsabbá teszik a kamionok vámkezelését a határon. További javaslatként felmerült egy olyan regisztrációs rendszer lehetősége is, amelyben a határra érkező járműveket rögzítik, így a sofőrök pontosan tudhatják, hogy mikor kerülnek sorra.
A magyar fél javasolta a beregsurányi átkelő megnyitását is a kamionok előtt. A Csap és Záhony közötti létesítmény kapacitásai ugyanis szűkösek, Beregsuránynál viszont a magyar fél már kiépítette a 40 tonnás szerelvények közlekedtetéséhez szükséges infrastruktúrát. Az átkelő megnyitására a korábbi magyar–ukrán kormányközi megállapodásban erre az évre tett ígéretet az ukrán fél. Korábban lassú volt a röszkei (szerbiai) határforgalom is, de ott a múlt év őszén a hazai vámszervek és a rendőrség új rendszert vezetett be. Azóta az MKFE tagvállalatai nem jelezték, hogy elviselhetetlenül hosszú lenne a várakozási időt.
Tavaly tavasszal több mint
3
naposra nyúlt a várakozás
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.