Negyedévente 320 milliárd dollár veszteséget okoz a világkereskedelemben a koronavírus-járvány, ebből az európai turizmus 53 milliárd dollár kiesést szenved el.
MTI
2020.03.18, 14:52
Megosztom a cikket
Negyedévente 320 milliárd dollár veszteséget okoz a világkereskedelemben a koronavírus-járvány, ebből az európai turizmus 53 milliárd dollár kiesést szenved el, a helyzet az év második felében javulhat – prognosztizálja az Euler Hermes hitelbiztosító szerdai közleményében.
Azt írták:
a kormányok, jegybankok és nemzetközi szervezetek bejelentett intézkedései nélkülözhetetlenek lesznek, hogy a járvány elmúltával, 2020 második felében felépüljön a világgazdaság a sokkból.
A jó hír, hogy a kínai gazdaság már kezd talpra állni alig egy hónappal a bevezetett drasztikus járványügyi intézkedéseket követően, és április végére akár ki is heverheti a járvány okozta visszaesést. A világ többi részén valamivel később normalizálódhat a helyzet, és emiatt idén stagnáláshoz közeli világkereskedelmet vár az Euler Hermes.
Az elemzés szerint
a járvány a megjelenése óta eltelt négy hónapban már akkora visszaesést okozott a világkereskedelemben, mint az amerikai–kínai kereskedelmi háború egy teljes év alatt
Merész István, az Euler Hermes országigazgatója a közleményben kiemeli:
a járvány negyedévente 320 milliárd dollár kiesést okoz a világkereskedelemben az átmenetileg lebénuló gazdaság miatt.
Fotó: MTI/Varga György
Ezen belül az árutermelésben az exportveszteség elérheti a 161 milliárd dollárt, mivel az áruk iránti kereslet Kínában és Európában április végéig drasztikusan csökken. Ehhez járul még a szolgáltató szektor visszaesése: a kínai, az olasz és az Európán belüli turizmus drámai csökkenése, amely az Euler Hermes becslése szerint 125 milliárd dollár veszteséget könyvelhet el. Ezzel párhuzamosan a légiközlekedési és szállítmányozói ágazat is jelentősen lassul, ahol a veszteség 33 milliárd dollár lehet.
A gazdasági élet normalizálódása fokozatosan és lassan történik majd:
Kínában már márciusban elkezdődött, de világszinten csak május végére várható.
A jelenlegi adatok recessziót jeleznek előre, 2020 első hat hónapjában a világkereskedelem várhatóan negatívba fordul. Az első negyedévben 2,5 százalékkal, a második negyedévben 1 százalékkal csökken a kereskedelmi volumen a megelőző év azonos negyedévéhez viszonyítva. A Nemzetközi Hajózási Kamara adatai szerint a járvány miatt eddig 350 ezer konténer esett ki a vízi szállítmányozási forgalomból, és az Európai Bizottság adatai szerint az elmúlt négy hétben a Kínából Európa felé tartó konténerhajók száma felére esett vissza.
A világkereskedelem 2020 második fél évében lassan fog helyreállni, így
év végére mindössze 0,4 százalékos növekedést várnak globálisan, szemben a tavalyi 2,6 százalékkal, vagy a 2018-as 3 százalékos növekedéssel
– hangsúlyozza Merész István. Hozzátette: Kína kezd talpra állni a járvány okozta sokkból, és a gazdaság kezd normalizálódni. A szakértő szerint Kínában a vírus eddig jóval kisebb visszaesést okozott, mint a 2009-es pénzügyi-gazdasági válság.
A jelenlegi kereskedelmi forgalom növekedése a 2016-os szintre lassult, ám a visszaesés még mindig elenyésző a 2009-es válság idején mért adatokhoz képest. 2009 januárjában 26,5 százalékot, februárban 43,1 százalékot esett a kereskedelmi forgalom. Ehhez képest idén januárban 17,2 százalék, februárban pedig 4 százalék volt a csökkenés a megelőző év azonos hónapjához viszonyítva. A következő hónapokban ugyan további csökkenés várható, mivel a járványügyi megszorítások szerte a világban fékezik a kereskedelmet, ám ezekkel együtt is Kínában lassan rendeződik a helyzet – mondta Merész István.
Az Euler Hermes becslése szerint a járvány 3 százalékponttal csökkenti a kínai GDP növekedését év/év alapon. Jelenleg a kínai gazdaság az ilyenkor szokásos teljesítményének 75 százalékán teljesít, de április végére azt várják, hogy teljesen helyreáll – tette hozzá a szakértő.
Ne maradjon le a Világgazdaság híreiről, olvassa őket mindennap!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.