A járványügyi helyzet fokozódása további ugrásszerű emelkedést hozhat az interneten keresztül végrehajtott bankkártyás vásárlási forgalom súlyában. Az egyik ok az, hogy az alapvető beszerzési cikkeken túli áruk és szolgáltatások számottevő része már nem vagy csak korlátozottan elérhető a hagyományos üzletekben. A másik ok, hogy a lakosság is igyekszik a minimálisra szorítani a boltokban eltöltött időt.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint az internetes vásárlási forgalom a mostani helyzetet megelőzően is nagyon gyors ütemben fejlődött. A friss jegybanki statisztikák szerint az interneten keresztül végrehajtott bel- és külföldi kártyás tranzakciók volumene 2019 negyedik negyedévében elérte az 543 milliárd forintot, ez 51,5 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. (Az MNB a telefonos és a postai megrendeléseket is az internetes forgalommal együtt tartja nyilván, ám ezek együttes súlya mára elenyészővé vált a teljes tortán belül.) Persze az összes kártyás vásárlás értéke is nagyon gyorsan – több mint 23 százalékkal, 1871,3 milliárd forintra – emelkedett az utolsó negyedévben, de az internetes tranzakciók így is egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a teljes forgalomból: az érték alapján mért részesedésük 2019 végére már elérte a 25 százalékot, szemben az egy évvel korábbi 20,4-del.
A jegybank összesítése szerint az interneten keresztül végrehajtott, bankkártyás vásárlási tranzakciók száma megközelítette a 42,3 milliót a negyedik negyedévben, ez 32,2 százalékos éves emelkedés. Az összes bankkártyás vásárlási művelet száma elérte a 268,3 milliót, ez 17,7 százalékkal több a 2018-as hasonló adatnál. Mindezek eredményeként az internetes tranzakciók darabszám alapján mért aránya 14-ről 15,8 százalékra emelkedett egy év alatt. Ebből az is látszik, hogy a netes tranzakcióknál jóval nagyobb az egy műveletre jutó átlagos érték, mint a fizikai kereskedőknél végrehajtottaknál. A most kialakult helyzetben persze lehetetlen megbecsülni az interneten keresztül és a boltokban generált vásárlási forgalmat, hiszen gyökeresen átalakulnak a kártyabirtokosok szokásai. A netes tranzakciók aránya érezhetően emelkedik majd, részben pont az üzletekben várható forgalomcsökkenés miatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.