BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Visszafogottabbá vált a költekezés

Tavaly a feldolgozott hús volt a legnagyobb kiskereskedelmi forgalmú élelmiszer Magyarországon, míg a háztartási vegyi áru kategóriában a mosószer értékesítése csökkenő volumen mellett is kiemelkedett.

A z elmúlt évben a lakosság 2020 milliárd forintot hagyott élelmiszerre a boltok pénztáraiban, ami a 2018-as bázishoz képest bár értékben 7, a mennyiségi változást tekintve csupán 1 százalékos növekedésnek felel meg – derült ki a Világgazdaság érdeklődésére a Nielsen által közölt adatokból. A háztartási vegyi áru, illetve szépségápolási termékek kategóriájában a 477 milliárd forintos forgalom még ekkora mennyiségi bővülést sem ért el, igaz, a stagnálás is elegendő volt a 6 százalékos értékbeli felfutáshoz.

A piackutató kiskereskedelmi indexe szerint tavaly is a feldolgozott hús volt a magyar háztartások által a legnagyobb értékben vásárolt élelmiszer, 311 milliárd forintos forgalma meghaladja a képzeletbeli dobogó második, illetve harmadik fokát elfoglaló sör (150 milliárd forint) és sajt (110 milliárd) együttes értékesítését. Vagyis a madárinfluenza és az afrikai sertéspestis ellenére sincs nyoma visszaesésnek. A hazai húsfogyasztási szokásokra továbbra is építhetnek a kiskereskedelmi láncok, a statisztikát még az sem befolyásolja, hogy az egészséges életmód jegyében egyre többen térnek át a vegetáriánus táplálkozásra. Inkább a disznóhús drágulására vezethető vissza, hogy évről évre nő a baromfitermékek népszerűsége, egyes bolthálózatoknál 55 százalékos a szárnyasok részaránya, szemben a már csak 45 százalékos részt lefedő sertéshúsokkal.

Tavaly 1 százalékkal több feldolgozott húsra esett 6 százalékkal nagyobb költés a boltokban, a sör esetében pedig a Nielsen adatai szerint 10 százalékkal ugrott meg az értékesítés, ami 3 százalékos mennyiségi bővülés. Ez némileg ellentmond a Magyar Sörgyártók Szövetsége által a Világgazdasággal közölt előzetes éves adatoknak, az iparági szervezet ugyanis 3 százalékos növekedés helyett 1 százalékos csökkenésről tud. Emögött az állhat, hogy a sörfogyasztás szempontjából fontos két hónap, a május és az augusztus is lényegesen hűvösebb volt tavaly, mint a korábbi években. Az időjáráshatáson túl további fontos tényező volt az olcsóbb, importból származó sörök megugró kiskereskedelmi forgalma. Százmilliárdos nagyságrendet a feldolgozott húson és a sörön kívül csak a sajt ért el, 110 milliárd forintos forgalma az egy évvel korábbihoz képest 8 százalékos értékbeli és 2 százalékos mennyiségi bővülés. A kedvező tendenciához nagyban hozzájárul, hogy a prémiumsajtok iránti kereslet élénkült, a fogyasztási szokások és az alkalmak pedig bővültek. A negyedik és az ötödik hely az italoké: 87 milliárd forintot költöttünk tavaly szénsavas üdítőkre, ásványvízre pedig 78 milliárdot. Ez értékben 10, illetve 5 százalékos növekedés, míg azonban üdítőből

1 százalékkal több, addig ásványvízből 2 százalékkal kevesebb fogyott.

Az élelmiszereknél 70 százalék a gyártói márkák aránya, a fennmaradó 30 százalék saját márkás termék, a vegyi áruknál viszont 82-18 százalék ez az arány. A boltméret szerinti megoszlást tekintve az élelmiszerek esetében még koncentráltabbá vált a piac, az egy évvel korábbi 43-ról 45 százalékra nőtt a szupermarketeket és diszkontokat is magukba foglaló, 400 és 2500 négyzetméter közti üzletek részaránya. A vegyi áruknál viszont tartják éllovas pozíciójukat és 41 százalékos részarányukat a drogériák, ami nem csoda, hiszen a háztartási termékek mellett a szépségápolási cikkek is idetartoznak.

Bár vegyi árura a negyedénél is kevesebbet költünk, mint élelmiszerre, azért ebben a kategóriában is vannak kiemelkedő szegmensek. Ha csak az élbolyt nézzük: mosószerért 50, vécépapírért 39, öblítőért pedig 25 milliárd forintot hagytak tavaly a boltokban, de tusfürdőre és pelenkára is jutott 23, illetve 22 milliárd forint. Érdekesség, hogy ezek a termékcsoportok éves alapon úgy is 4-8 százalékos pluszt hoztak a kasszákba, hogy mosószerből 6, vécépapírból pedig 1 százalékkal kevesebb fogyott. Eközben az öblítő forgalma stagnált, a tusfürdőé és a pelenkáé pedig 5, illetve 4 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.