Magyar gazdaság

A felújítások lendíthetik fel a piacot

A Praktiker az 1998-as piacra lépése óta a legeredményesebb üzleti évét zárta tavaly, idei forgalmát azonban az otthoni barkácsolás előtérbe kerülése ellenére is negatívan befolyásolta eddig a járványhelyzet – mondta a Világgazdaságnak Karl-Heinz Keth ügyvezető igazgató.

Hogyan alakultak a társaság múlt évi pénzügyi mutatói?

Nettó 67,88 milliárd forintos árbevételt értünk el az előző évi 57,1 milliárd után, ez 18 százalékos bővülés. Eközben az üzemi eredményünk 3,16 milliárd forintról 3,64 milliárdra nőtt. A vállalat húsz áruházzal rendelkezik Magyarországon, 130 ezer négyzetméternyi értékesítési területet működtet, és csaknem 1600 embernek ad munkát. A Praktiker 1998-as hazai piacra lépése óta 2019 volt a legeredményesebb üzleti évünk. A nettó 190 milliárd forintosra becsült barkácspiacon 33 százalékos részesedéssel továbbra is a második legnagyobb szereplők vagyunk. Mintegy 340 beszállítóval dolgozunk, hazai részarányuk tavaly meghaladta a 80 százalékot.

Mely termékcsoportok teljesítettek az átlag felett?

A legjelentősebb árbevételt a szaniter, a kert, az építőanyag és a hidegburkolás kategóriák generálták. Az éves növekedés üteme alapján viszont a meleg- és hidegburkolás, az építőanyagok és az építőelemek árukörét emelném ki, valamint a kerti és a vasárutermékeket. Vásárlóink egyre inkább előnyben részesítik a közepes vagy magasabb árfekvésű, minőségi termékeket, ezért erre a szegmensre nagyobb hangsúlyt helyezünk. Tavaly megkezdődött a bel- és kültéri növények kínálatának bővítése is. Az otthonszépítés iránt érdeklődő magánvásárlók és lakberendezők kiszolgálására pedig az év folyamán állandóan megújuló lakásdekorációs elemekkel egészült ki a klasszikus barkácskínálatunk. Arra is törekszünk, hogy természetbarát, innovatív cikkekkel szélesítsük a palettát, ilyen például az okosotthon-termékkör, amely segít az energiafogyasztás optimalizálásában.

Forgalmi részaránya alapján hogyan teljesített a webshop és

a nagyvásárlói program?

Házhoz szállítással már több mint harmincezerféle árucikk vásárolható meg a webshopunkban, amely tavaly a kasszán átfolyó forgalom csaknem 10 százalékát adta. Online is a felújításhoz és az építkezéshez használt építőipari termékek fogytak a leginkább, emellett a bútorok, a szaniter- és fürdőszobakellékek, valamint a világításhoz kapcsolódó és a szabadidő eltöltéséhez használható cikkek. Az árbevétel további mintegy 5 százalékát adta a nagyvásárlókat célzó, úgynevezett key account program, amelyben egyedi kedvezményeket és külön kiszolgálást nyújtunk intézményeknek és cégeknek.

Hogyan hatott a koronavírus-

járvány a Praktiker működésére?

A járvány miatt munkavállalót nem kellett elbocsátanunk, és folytatjuk Budapesten a 2017-ben megkezdett áruház-felújítási programunkat is. Az idei üzleti terveinket azonban kénytelenek voltunk módosítani. A márciusi és áprilisi kijárási korlátozás annak ellenére is negatívan befolyásolta a forgalmunkat, hogy a home office időszakában megnőtt a barkácsolási, az otthon- és kertszépítési, renoválási kedv. Ebben az időszakban távolságtartás mellett, de sorok alakultak ki az áruházakban. Mivel a nagy többség otthon ragadt, és a szakemberek jelentős része nem vállalt megbízást, e munkákat mindenki igyekezett maga elvégezni, legyen szó festésről vagy kisebb felújításokról.

Mire számítanak a következő hetekben, hónapokban?

Abban bízunk, hogy nem lesz második hullám, és vissza tudunk térni a járvány előtt tapasztalt dinamikus fejlődéshez. Ha mégis lesz, kérdés, hogy mikor, illetve hogy meddig tart, ettől a Praktiker hosszú távú eredményessége is nagyban függ. Az emberek a nyári szabadságokat az idén zömével belföldön fogják eltölteni, ezért az eddigi lakás- és házfelújítások most a nyaralófelújításokkal folytatódhatnak.

Hogyan éli meg a vállalat

a munkaerőpiaci fordulatot?

A március közepén leállított toborzásokat már újraindítottuk, első körben a B Terv programon keresztül, azaz a válság miatt munkájukat elvesztő álláskeresők közül toboroztunk. Közben intenzív lett a munkatársi ajánlási rendszer is. A két hónap alatt száznyolcvan fokot fordult: az eddig kritikus budapesti kékgalléros pozíciókra pillanatok alatt sok minőségi pályázat érkezik, napok alatt be tudjuk tölteni az álláshelyeket. Tavaly 1501 fővel kezdtünk, de a létszám az év végére megközelítette az 1600-at. A megváltozott munkaképességűek száma kilencről hatvanra nőtt.

Koncentrált értékesítés

A Bricostore és a Baumax kivonulása után a magyarországi barkácspiacon három domináns szereplő maradt: az OBI, a Praktiker és a Bauhaus. A Praktiker versenytársai még nem tették közzé tavalyi beszámolójukat, de az OBI 2018-ban 87,5 milliárd forintos árbevétellel és 8 milliárdos profittal zárt, mindkettő 17 százalékos éves növekedésnek felel meg. A Bauhaus 24,5 milliárdos forgalma 1,8 milliárdos nyereséggel párosult 2018-ban, ami 19, illetve 35 százalékos ugrás egy év alatt. Ám a piaci tapasztalatok szerint nem szabad lebecsülni a kisebb szakkereskedéseket sem, amelyek az elmúlt időszakban több erősebb csoportosulást alkottak.

 

Ezek is érdekelhetik