Magyar gazdaság

Lengyelországban készül minden harmadik európai autóbusz

Rohamléptekkel fejlődik a lengyel elektromosbusz-gyártás: a német MAN üzeme nemrég indult be.

Rohamléptekkel fejlődik a lengyel elektromosbusz-gyártás: a német MAN üzeme nemrég indult be, követve a spanyol CAF-ot, amely már 2018 óta szállít onnen az európai piacokra – írja a hvg.hu.

A MAN beruházása rendkívüli mértékben megerősíti Lengyelország pozícióit a zéró kibocsátású tömegközlekedésben

– nyilatkozta a Deutsche Wellének az Alternatív Üzemanyagok Lengyel Szövetségének képviselője.

A Volkswagen lengyelországi cége 17 elektromos buszt szállít a hamburgi tömegközlekedésnek, majd 22-t a svédeknek.

Fotó: Pixabay

A Volvo Wroclaw városában gyárt elektromos buszokat, 850 megrendelésük van jelen pillanatban. A Skania Sklupsk városában ugyancsak elektromos autóbuszokat készít.

A Rafako nevű lengyel céget nemrég átvette az állami ipar fejlesztési ügynökség.

Mi jövőre kezdjük az elektromos buszok gyártását, legalább annyit akarunk előállítani, mint a MAN, vagy még többet

– nyilatkozta a Rafako vezérigazgató-helyettese a Deutsche Wellének.

Jelenleg a 114 elektromos buszból a döntő többség (96 százalék) a Solaris logót viseli – ez a spanyol CAF lengyel cégének neve. Most domináns szerepet játszanak több európai piacon is: Itáliában 83 százalék, Németországban 43 százalék a részesedésük. Egész Európában 18 százalék.

Miként lett Lengyelország az európai elektromosbusz-gyártás egyik központja?

  • Egyrészt, mert a lengyel kormány nagyvonalúan támogatja az elektromos buszok gyártását,
  • másrészt Lengyelország földrajzi helyzete kiváló az exporthoz. Harmadrészt pedig a helyi alkatrészgyártó cégek igen versenyképesek, beleértve azokat is, amelyek az akkumulátorokat állítják elő.
  • Lengyelországban törvény írja elő a gyors áttérést az elektromos buszokra: a nagyvárosokban már jövőre minimum 5 százaléknak kell lennie a részesedésüknek a buszflottákban. A környezetvédelmi hivatal 1,3 milliárd zlotys (100 milliárd forintos) támogatást, illetve kedvezményes kölcsönt nyújt ehhez az önkormányzatoknak.

    Ez a nevezetes kenguru terv, amely gyors ütemben korszerűsíti a tömegközlekedést abban a Lengyelországban, amely környezetvédelem terén egyébként az utolsók között kullog.

    Európa próbál felzárkózni Kínához

    Az elektromos buszok 99 százalékát Kínában regisztrálták 2018-ban. Ez az arány 2025-re 88 százalékra csökken, de a hatalmas kínai piac továbbra is domináns marad. Idén az új buszok 22%-a már elektromos lesz, és az EU szeretné, ha ez az arány 45 százalékra nőne 2030-ban.

    Európa autóbusz gépjármű Lengyelország
    Kapcsolódó cikkek