Mintegy 400 millió forinttal drágul az M4-es gyorsforgalmi útnak az M0-st Cegléddel összekötő szakaszának építése. Az európai közbeszerzési értesítőben megjelent tájékoztató szerint a 30 kilométeres útvonalra kiírt közbeszerzés szerződését még a múlt év végén módosították. Ez már a harmadik változtatás a tenderben, amelyet 2016 decemberében nyert el 52,14 milliárdért a Duna Aszfalt és az Euroaszfalt párosa. A közös ajánlat vezető tagja a Duna Aszfalt. Korábban 2017 májusában és 2019 novemberében módosították a szerződést: először a felkérhető alvállalkozók arányát növelték 65 százalékra, és a kifizetési rend is módosult, a második változtatás pedig a teljesítési határidőre, a számlázási adatokra és a teljesítésigazolást kiadni jogosult személyekre vonatkozott. A mostani módosítás az eredetileg meghatározott műszaki tartalom eltérései miatt vált szükségessé, de szerepel benne az is, hogy a Duna Aszfalt Kft. 2020. október 1-jétől zrt. formájában működik tovább, ezért a hatályos adatokat is átvezették.
A harmadik szerződésmódosítás értelmében a vállalkozói díj nettó 47,2 millió forinttal növekszik, mert az Innovációs és Technológiai Minisztérium az osztott pályás utakon elhelyezendő portál- és konzolszerkezetek kialakításával kapcsolatban új megoldásokat állapított meg. A tervezett tizenkét portálszerkezet helyett csak tíz kialakítása vált indokolttá, ez viszont más műszaki kivitelezést igényelt. Valamivel több, mint 101 milliós nettó drágulással járt, hogy a szakasz 30. kilométerszelvényének környezetében a pálya melletti talpárkokban a talaj vízszintje meghaladta a maximális talajvízszintértéket. Ezért az autópálya-szakaszt át kellett tervezni olyan módon, hogy a pályaszintet mintegy egy kilométeren 70 centiméterrel megemeljék. A legmarkánsabb, majdnem 270 milliós díjnövekmény a Mavir Zrt. nagyfeszültségű távvezetéke kapcsán merült fel, ugyanis a tenderben – a közműszolgáltató eljárása nyomán – a meghatározottaktól eltérő szabvány szerint kellett a kiviteli terveket ismét elkészíteni, átdolgozni és jóváhagyatni, ez pedig a nagyfeszültségű távvezeték eltérő műszaki megoldással való kiváltását igényli. Újabb 32,5 millió forinttal növelik az árat a további régészeti feladatok. Ugyanakkor az már 16,62 millió forintos csökkenést hozott, hogy az Elmű–ÉMÁSZ Energiaszolgáltató Zrt. a szerződéskötés után már sem Ecsernél, sem pedig Gyömrőnél nem tartotta szükségesnek a 22 kilovoltos gerincvezeték-keresztezés kiváltását. Összességében csaknem nettó 31 millió forintos mínusz a vállalkozói díjban, hogy műszaki okokból több földút és egy energiaelnyelő berendezés megépítése is elmaradt, ahogy egy rövid szakaszon árokburkoló elemet sem kellett kialakítani. Az M4-es autóút Budapest és a nagykereki román–magyar határ között épül ki mintegy 250 kilométeren. Ennek körülbelül kétharmada elkészül, a fennmaradó rész kivitelezés és tervezés alatt áll.
Az M0–Cegléd-szakasz
költsége áfa nélkül
52,54
milliárd forint
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.