Nincs ínyére a Detroiti Hármaknak a kedden Japánnal kötött vámegyezmény, amely 15 százalékra szorítja le a szigetországból az Egyesült Államokba exportált járművek vámját. Érdekképviseletük szerint ezzel a megállapodást történelmi sikerként aposztrofáló Donald Trump elnök saját hazájának autóiparát lövi lábon. Az adminisztráció másképp vélekedik.
A vámkedvezmény fejében japán részről beígért 550 milliárd dolláros amerikai beruházási cunami jelentős része autóipari fejlesztések képében jelenik majd meg, ez újabb versenyre készteti az amerikai járműgyártást, amelynek már elég sok borsot tört az orra alá a japán konkurencia, mivel amerikai gyártóbázisai révén már most is helyben gyártott modellek tömegével szolgálja ki az Egyesült Államok fogyasztóit. A saját piaci pozícióikat féltő detroitiak, azaz
által életre hívott érdekképviseleti szövetség, az Amerikai Autóipari Politikai Tanács (AAPC) nem a verseny korlátozását, hanem – legalább – az egyenlő feltételek biztosítását várja el a washingtoni kormányzattól.
Sérelmezik, hogy az észak-amerikai vámszövetség másik két államában, azaz Kanadában és Mexikóban a cégeik által gyártott és hazaexportált járművekre a Trump-adminisztráció 25 százalékos vámot vetett ki, s az elnök azzal fenyegetőzik, hogy augusztus 1-jén 30 százalékra emeli a mexikói és 35 százalékra a kanadai vámokat.
Ha így tesz, azzal gyakorlatilag a saját autóiparát ássa alá,
bár az olcsóbb külföldi gyártás hazavitelét ilyen nyomással részben el tudja érni. A General Motors például 4 milliárd dolláros beruházási programot vázolt fel, hogy legalább a legnagyobb haszonkulccsal értékesíthető kisteherautóinak és SUV-jeinek gyártását vámmentesítse a hazatelepítésükkel.
Matt Blunt, az AAPC vezetője a Reutersnek jelezte, hogy bármely olyan megállapodás, amely alacsonyabb vámot vet ki a japán importra, mint a magas amerikai eredetű összetevőkkel rendelkező, Észak-Amerikában gyártott járművekre, rossz üzlet az amerikai ipar és az amerikai autóipari dolgozók számára.
Az amerikai dolgozók képbe hozása egyértelmű üzenet az elnöknek arra, hogy az 2024-es választáson a hangzatos ígéreteivel támogatóinak megnyert autógyári munkásosztály súlyosan csalódni fog benne, ha az érdekeikkel ellentétes intézkedésekkel lehetetleníti el az iparágat.
A detroitiakat az sem vigasztalja, hogy japán exportjuk a megállapodással olcsóbbá válik, mivel a szigetország piacán az amerikai autóknak nincs keletjük, ez a piac megdolgozhatatlan még a minden bevető kínaiak számára is. Az új generációs autógyártás éllovasa, a BYD sem tudott eddig Japánban labdába rúgni a Toyota–Honda–Nissan triumvirátus által uralt piacon.
Kush Desai, a Fehér Ház szóvivője ugyanakkor megvédte a megállapodás ezen részét, történelmi győzelemnek nevezve azt az amerikai autógyártók számára, mivel szerinte véget vet Japánnak az amerikai gyártmányú autókkal szemben tanúsított tisztességtelen autókereskedelmi gyakorlatának. A két vélemény éles ellentétben áll egymással.
Az AAPC már a májusban, az Egyesült Királysággal megkötött vámegyezmény autóipart érintő részét is élesen bírálta, az ugyanis a Japánénál is kedvezőbb, 10 százalékos tarifával vámolja a brit autógyártók amerikai exportját. Igaz, a kedvezmény csak évi százezer autóra vonatkozik, csakhogy a britek exportja ezt a darabszámot meg sem közelíti.
A detroitiak attól tartanak, hogy a napokban a másik nagy ázsiai exportőrrel, Dél-Koreával is minimális vámokban egyezik meg a washingtoni adminisztráció. Hogy az április óta az EU-ban gyártott autókra vonatkozó 25 százalékos a vámkulccsal mi lesz, az a héten talán eldől. A színfalak mögött folytatott intenzív tárgyalások alaphangját Trump azzal a fenyegetéssel adta meg, hogy augusztustól az engedetlenkedő Brüsszelre 30 százalékos általános vámot vet ki.
A megemelt vámok miatt a General Motors második negyedéves profitja 1,1 milliárd dollárral csökkent, és ha marad a Trump-féle vámmenetrend, akkor ez éves szinten 4-5 milliárd dolláros veszteséget okozhat Amerika piacvezető autógyártójának. A detroitiak közül a Stellantis jelezte, hogy a vámok az első fél évben 352 millió dollárral rövidítették meg profitsoron, de ez az összeg a második fél évben jelentősen emelkedni fog.
A General Motors részvényárfolyama kedden 8,12 százalékot zuhant a rossz hírekre, ám ma már nem várható tőle további esés. A Ford 1 százalékos mínuszban végzett, a Stellantis kurzusa stagnált. A japán cégek árfolyama viszont kilőtt – érthető módon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.