Magyar gazdaság

Súlyos etikai kérdéseket vetnek fel a már beoltottakat célzó akciók

Amerikai cégek kétséges módon vállalnának aktívabb szerepet az oltási programok felgyorsításában.

Az Egyesült Államokban dübörög az oltási kampány, ez pedig egyes vállalatokat új marketingstratégiák bevezetésére ösztönöz. Noha a járvány kezdete óta próbálják a vállalatok a járványhoz igazítani a hirdetéseiket, a legújabb promóciók között felbukkannak olyanok, melyek kifejezetten a már beoltottakat célozzák meg.

Úgy tűnik, az Egyesült Államokban ez a koronavírus-marketing következő szakaszának kezdete.

A Krispy Kreme Donut amerikai boltjaiban ingyenes mázas fánkot adnak annak, aki felmutatja az oltási igazolványát, az e-kereskedelemben utazó startup, a Drop pedig 50 dollár értékben ígér bónuszpontokat azoknak a felhasználóknak, akik oltási szelfiket osztanak meg, a #DropCovid és @JoinDrop hashtag használatával. Sokakban azonban komoly ellenérzéseket keltenek az ilyen akciók, hiszen önhibájukon kívül nem juthattak még oltáshoz, mások pedig esetleg később sem kaphatják meg azt.

Ez a jelenség súlyos etikai kérdéseket vet fel, főként, ha szélesebb körben is elterjed a megkülönböztető üzletpolitika.

Fotó: J. BROWN / AFP

Derrick Fung, a Drop vezérigazgatója a The Wall Street Journalnek nyilatkozva hangsúlyozta, hogy a kedvezmények segíthetnek a bizonytalan embereknek, hogy az oltás mellett döntsenek, ezzel pedig a vállalatok is aktívabb szerepet vállalhatnak az oltási programok felgyorsításában.

Más vállalatok kifejezetten ellenzik az ilyen akciókat. A Lyft és az Uber bejelentette, hogy ingyenes fuvart biztosítanak az oltási központokba, de nem kínálnak promóciókat a már beoltottak számára, és ilyet a jövőben sem terveznek. A Starbucks, amely tavaly a járvány kezdetén ingyenes kávét kínált az egészségügyi dolgozóknak, most azzal segíti az oltási folyamatot, hogy alkalmazottainak azokra a kieső órákra is fizetést ad, amíg az oltás beadatják. Ugyanakkor hangsúlyozzák, hogy nem kínálnak ingyenes kávét és semmilyen egyéb kedvezményt a beoltott vásárlók számára.

Az oltott embereknek szóló promóciók hibás taktikát követnek mind a márkaépítés, mind a közegészségügy szempontjából – mondta Denise Lee Yohn, marketing szakértő, a What Great Brands Do című könyv szerzője. Noha ezzel rövid távon növelhetik a vállalat ismertségét, hosszabb távon azonban azt kockáztatják, hogy opportunistának vagy akár kizsákmányolónak tekintik majd őket, így pedig nem valószínű, hogy tartós növekedést érhetnek el az üzleti életben. Az ilyen kampányok a rövid távú hírnevet részesítik előnyben a hosszú távú márkaépítés helyett.

oltási kampány marketing stratégia Amerikai Egyesült Államok
Kapcsolódó cikkek