Már a vonat sem vonzó az utazóknak
A napokban indult a vasút európai éve kampány az Európai Bizottság és a portugál EU-elnökség közös szervezésében. Az európai vasúti ágazat számára ez a kezdeményezés kiváló fejlődési lehetőség politikai, szabályozási és kulturális téren, bár a piaci liberalizációnak és a műszaki harmonizációnak köszönhetően már az elmúlt két és fél évtizedben is hatalmas előrelépések történtek a szektorban – közölte a szervezet véleményét Stefan Back az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság (EESC) márciusi plenáris ülésén.
A vasút európai éve kedvező időzítés az ágazat számára, hiszen
a pandémia miatt a vasúton utazók száma drasztikusan csökkent, a tavalyi második negyedévben Franciaországban, Olaszországban és Spanyolországban 77, Németországban pedig 59 százalékkal esett vissza.
A tavalyi harmadik negyedévben az olasz vasúton utazók mintegy fele maradt el, míg harmadával kevesebb francia utazott vonaton éves összehasonlításban. Az Egyesült Királyságban még ennél is drámaibb volt a helyzet, és még a Londont Párizzsal és Brüsszellel összekötő Eurostar jövője is veszélybe került, miután az utasforgalma tavaly márciushoz képest 95 százalékot zuhant a járvány után bevezetett korlátozások miatt.

Ráadásul a vasutat már eddig is csupán az utasok 7 százaléka használta, míg az árucikkek 11 százalékát szállították vonattal.
Az elavult infrastruktúra, az idejétmúlt üzleti modellek és a magas karbantartási költségek olyan akadályokat jelentenek, amelyeket le kell küzdeni ahhoz, hogy egy egységes európai vasút jöhessen létre. A jelenleg nagyrészt közúti szállításra támaszkodó áruszállításról is át kellene térni a vasútra, ezt elősegíti a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) kialakítása – írja közleményében az Európai Parlament.
A vasútnak számos előnye van, többek között ez a szárazföldi áruszállítás legkörnyezetbarátabb módja, hiszen míg a közlekedés okozta összes károsanyag-kibocsátás adja az EU-ban az üvegházhatású gázok kibocsátásának negyedét,
Ez az egyetlen közlekedési eszköz, amely az elmúlt három évtizedben számottevően csökkentette a kibocsátásait, és mivel a vasút nagyrészt villamosított, így jelentős szerepet játszik majd az európai zöldmegállapodás megvalósításában és a fenntartható turizmus kialakításában.
Ráadásul a vasút a legbiztonságosabb szárazföldi közlekedési eszköz, hiszen kilométerenként egymilliárd utasra vetítve mindössze 0,1 a vasúti halálozási szám, szemben a buszbalesetekkel, amelyek esetében ez az érték 0,23, és az autóbalesetekkel, amelyeknél a halálozási mutató 2,7 volt 2011 és 2015 között.
