BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A figurális festményekre is van kereslet

A kortárs piac sokáig azzal küszködött, hogy nincs másodlagos, azaz aukciós piac. Ezért nehezebb a kortárs műtárgyakat befektetésként értelmezni, mivel ha valaki vásárol egy ilyen képet, és likviditási gondjai támadnak, nem tud hová fordulni. Ez azonban megváltozott.

A kortárs aukciós piacon jó eredménynek számító 60 százalékos elkelési aránnyal zárult a Godot Galéria második kortárs aukciója. A 120 tételt felsorakoztató kínálatot a galéria saját oldalán is lehetett böngészni, de a licitáláshoz a Boda Galéria felületét vették bérbe. Mindez amiatt érdekes, mert azt mutatja, hogy kezd valamiféle verseny kialakulni: már nem kizárólag az Axioart szolgáltatásait veszik igénybe az online árveréseket rendező galériák, hiszen egy részük saját oldalt fejleszt, ráadásul mostanra a szolgáltatók közül is lehet válogatni.

A kortárs piac sokáig azzal küszködött, hogy nincs másodlagos, azaz aukciós piac. Ezért nehezebb a kortárs műtárgyakat befektetésként értelmezni, mivel ha valaki vásárol egy kortárs képet, és likviditási gondjai támadnak, nem tud hová fordulni. Ez azonban megváltozott. A pandémia alatt az online kortárs aukciók megsokasodtak, a nagy szereplők belépésével pedig egyre nagyobb figyelem irányul rájuk. A Virág Judit Galéria még április végén rendezett kortárs online árverést, és már hirdeti is a júniusi teremárverését kortársakból. Hasonló műveket árverez ezen a tavaszon – a teljesség igénye nélkül – a BÁV, a Nagyházi és az Arte Galéria, a Contempo Auctions vagy éppen a Műgyűjtők Háza. A kínálatokból egyértelműen az látszik, hogy az „Iparterv-generáció” művészei, a neoavantgárd és a geometrikus absztrakt alkotók kerültek fókuszba.

A Godot Galéria árverésén az is láthatóvá vált, milyen mennyiségi és minőségi lehetőség van ebben a kategóriában, hiszen az eseményen számos fontos munkát is eladásra kínáltak a galéria művészeitől. Az érdeklődés vissza is jelezte, hogy ezek nem műtermi maradékok, hanem kvalitásos főművek. Az is bebizonyosodott, hogy egyre nagyobb az igény a nyolcvanas években befutott művészek, így a szentendreiek, a Vajda Lajos Stúdió művészei iránt, és hogy a geometrikus mellett a figurális munkákra is van létező kereslet. FeLugossy László 2006-os műve, az Antibróker pszichopásztorlányok egymillió forintos kikiáltási ár mellett 2,4 millió forintért kelt el. (Kifejezetten hasznos funkciója a Boda Galéria aukciós felületének, hogy a leütési ár mellett azt is feltünteti, hányan licitáltak a tételre, FeLugossy alkotását például öten próbálták megszerezni.) FeLugossy másik festményéért három elszánt licitáló indult, ők végül 3,4 millióig tornázták fel az Út nézése című 1988-as kép árát.

Bukta Imre 1989-es Tehenek és disznók című papíralapú képe – a művész által faragott keretben – 1,6 millió forintról indult, négyen licitáltak rá. Új tulajdonosa 3,4 millió forintért vihette haza a festményt. Hortobágyi Endre 1985-ös tusrajza 300 ezer forintról indult és 800 ezer forintért kelt el. Váli Dezső műteremképét úgy ütötték le 630 ezer forinton, hogy mindössze ketten akaszkodtak össze érte. Nagy Boglárka 2019-es síelős olajképe 440 ezer forintért, ef Zámbó indiános pasztellképe 420 ezer forintért, Pauer Gyula 2011-es kései festménye 700 ezer forintért, Gaál József kerámiafeje 500 ezer forintért cserélt gazdát.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.