Magyar gazdaság

Egészségügyre, oktatásra és klímavédelemre megy az uniós források nagy része

Mintegy 2500 milliárd forintnak több mint negyven százalékát zöld célokra, harmadát az egészségügy erősítésére, negyedét az oktatás fordítjuk.

„A fejlesztési források felhasználása akkor sikeres, ha azok a kormányzati célok lehető legjobb megvalósítását szolgálják” – mondta Ágostházy Szabolcs, a Miniszterelnökség európai uniós fejlesztésekért felelős államtitkára a Mathias Corvinus Collegium és a Századvég Gazdaságkutató Zrt. konferenciáján, ahol a 2021-2027-es tagállami fejlesztések uniós társfinanszírozásának stratégiai és végrehajtási kereteit tekintették át.

Hozzátette: a hagyományos, uniós költségvetésben szereplő fejlesztési programok a tagállamok megállapodásai és a közös európai célok alapján finanszíroznak fejlesztéseket. Az unió új eszköze az európai helyreállítási alap, erre most nyújtotta be Magyarország a helyreállítási és alkalmazkodási tervét.

Ennek a rendelkezésre álló, mintegy 2500 milliárd forintnak több mint negyven százalékát zöld célokra, harmadát az egészségügy erősítésére, negyedét az oktatás – a bölcsődétől az egyetemekig – fejlesztésére tervezi fordítani Magyarország.

Darvas Zsolt, a Bruegel Intézet és a Corvinus Egyetem vezető elemzője arra mutatott rá, hogy a német–francia kezdeményezésre indított helyreállítási eszköz valójában nem az európai gazdaság újraindítására fókuszál: mivel a környezeti fenntarthatóság és a digitalizáció területei kerülnek előtérbe, így

tényleges szerepe elsődlegesen nem a rövid távú válságkezelés, hanem a hosszú távon ható fejlesztések megvalósítása.

A kormány környezetvédelmi tervei egybevágnak az uniós célkitűzésekkel – erről Steiner Attila, az Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős államtitkára beszélt. Magyarország elkötelezett a 2050-es karbonsemlegességi cél mellett: a az elektromos közlekedés, és a meghatározó ágazatok széndioxid-kibocsátásának csökkentése áll intézkedéseinek fókuszában. Az államtitkár megerősítette, hogy az európai ipar globális versenyképességének megőrzéséhez kulcsfontosságú a zöld fordulat adta innovációs lehetőségek megfelelő kihasználása.

Fotó: Getty Images

Az EU a tartalmi stratégia megerősítése helyett az uniós szintű eszközrendszer megerősítését helyezi a mostani tervezés középpontjába – véli Balás Gábor, a Hétfa Kutatóintézet vezetője. Meglátása szerint két fontos eseménynek lehetünk szemtanúi: egyrészt tovább erősödik a bizottság által kidolgozott országspecifikus ajánlások jelentősége; másrészt a helyreállítási alappal az unió közvetlenül megjelenik a hitelpiacokon.

A hazai és az uniós fejlesztési pénzek egységes kormányzati koordinációja fontos mind az eredményes felhasználás, mind a költségvetés stabil működtetése szempontjából

– mondta Adorján Richárd, a Pénzügyminisztérium költségvetésért felelős helyettes államtitkára . Kiemelte, hogy az uniós fejlesztések hazai társfinanszírozási igénye a szabályozási részletek és a projektek sikeres megvalósíthatósága miatt valójában magasabbak, mint a szándékozott, hivatalosan kötelező minimum.

A konferencián elhangzott, hogy a 2014-2020-as időszakban úgy sikerült megvalósítani az uniós források felhasználását, hogy erősödött az uniós finanszírozású programok és a hazai szakpolitikák összehangoltsága. Az igazgatás komoly rutint szerzett abban, hogy a kormányzati célokat, az uniós célkitűzéseket és a végrehajtás adminisztratív kritériumait egységes működési keretbe helyezze.

A következő időszakban több komoly feladat áll az igazgatás előtt: egyszerre kell a 2014-2020-as időszakot lezárnia, a következő uniós ciklus tervdokumentumait letárgyalnia a bizottsággal, valamint az új fejlesztési programokat elindítania.

Rávilágítottak arra is, hogy

az uniós források felhasználását a bonyolult uniós szabályozási környezet mind az igazgatás, mind a kedvezményezettek számára megnehezíti.

Ugyancsak komoly kihívás a tervezés és a végrehajtás számára, hogy úgy kell dolgozni, hogy a kohéziós, illetve az agárpolitikai fejlesztések kereteit rögzítő jogszabályok még nem jelentek meg, a helyreállítási alap jogszabályának értelmezése pedig kialakulatlan. A tervezés rendkívül rugalmas hozzáállást, a konstruktivitást és a nemzeti érdek határozott képviseletét egyesítő tárgyalási stratégiát igényel. A fejlesztési programok sikeres végrehajtását pedig a végrehajtási rendszer folyamatos fejlesztése és egyszerűsítése, illetve a határozott és célorientált szakpolitikai koordináció biztosíthatja.

helyreállítási alap uniós források klímavédelem uniós szabályozási környezet oktatás Európai Unió egészségügy uniós költségvetés
Kapcsolódó cikkek