BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Koncesszióba szerveznék az autópályákat

Miután úgy tűnik, uniós forrást már nem lehet fordítani a gyorsforgalmi utak fejlesztésére, a kormány kiszervezné mintegy kétezer kilométernyi szakasz üzemeltetését. Ezzel összességében nyerhet a költségvetés.

Meghirdették a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére és felújítására, valamint üzemeltetésére és fenntartására vonatkozó koncessziós közbeszerzési eljárást. A hirdetmény a magyarországi, többségében a már meglevő és az egyes létrejövő gyorsforgalmi úthálózati elemekre terjed ki. Összességében 1662 kilométer alaphálózatról és 381 kilométer kiegészítő hálózatról van szó. Ennek a kezeléséért rendelkezésreállási díj és szolgáltatási díj is járna az üzemeltetésbe adás időpontjától a koncessziós időszak lejártáig. A koncesszió időtartamát 420 hónapra, vagyis 35 évre tervezi az ajánlatkérő, a Nemzeti Koncessziós Iroda. A fejlemény kapcsán a Kormányzati Tájékoztatási Központ (KTK) közleményt adott ki, amely szerint a kormány döntése értelmében Magyarország több más európai országhoz hasonlóan koncessziós konstrukcióban valósítja meg az autópálya-felújításokat. Ezt a közleményben azzal indokolták, hogy az európai uniós tárgyalások eredményeképpen Magyarország várhatóan sem a helyreállítási és ellenállóképességi eszköz (RRF), sem a többéves pénzügyi keret (MMF) terhére nem tud majd önállóan autópályát építeni. A közutat nem támogató brüsszeli álláspontra egyébként jó példa a kalocsai Duna-híd finanszírozása, amelyet információink szerint nem fogadott be az EU, ezért hazai közpénzből épül meg.

A KTK szerint a koncessziós közbeszerzési eljárás eredményeképpen a gyorsforgalmi úthálózat – tehát az autópálya, a gyorsút és az autóút – fejlesztése hamarabb megtörténhet. Kiemelték, hogy a koncessziós modell finanszírozása az államadósság-kezelés konzervatív kormányzati keretében valósul meg, az államadósság érdemi növelése nélkül. Arra is kitértek, hogy a gyorsforgalmi utak használatával összefüggő jövőbeli állami útdíjbevétel fedezi majd az új koncessziós modellben felmerülő fejlesztési, fenntartási és üzemeltetési díjakat. Ezek mértéke egyelőre nem ismert, de biztosan sok tíz-, akár százmilliárdos tétel lehet évente. Abban, hogy mindezt a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) által beszedett e-matrica és e-útdíj-pénzekből fizetnék, nincs újdonság: a NÚSZ évi bruttó 350-360 milliárd forint körüli útdíjtömege eddig is a központi büdzsébe folyt be a közúthálózat kezelésére.

A koncesszió terve tudomásunk szerint hosszabb ideje körvonalazódik. A korábbi előterjesztések egyikében már szintén az EU-s forrás hiányával indokolták a modellváltást. Ebben hangsúlyos érv volt az is, hogy az országos gyorsforgalmi hálózat kiterjedése elérte az elméleti maximumát, a további bővítés és üzemeltetés pedig kifejezetten magas költségeket feltételez. Az, hogy mindezt 35 évre szétterítenék, kedvezhet a költségvetés teherbíró képességének és tervezhetőségének. Az állam körülbelül évi 500 milliárd forintot fordít útépítésre és -fenntartásra. Ha egy esetleges koncessziós szerződést ennél alacsonyabb díjakkal kötnek meg, az előnyös lehet pénzügyi szempontból.

Az ajánlatok, illetve jelentkezések benyújtási határideje július 5. Kérdés, hogy a hazai cégek közül hány alkalmas a feladatra, amely sok száz kilométernyi út tervezését, felújítását, építését, műszaki ellenőrzését és karbantartását is magában foglalja. A nyertes konzorcium is lehet, de a pályázók körét több feltétel is szűkítheti. Ilyen például, hogy a beruházási terv finanszírozhatóságának alátámasztására minimum egymilliárd euró pénzügyi eszköz meglétét kell igazolni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.