Öt helyezést javítva, a 42. helyen végzett Magyarország az IMD nemzetközi versenyképességi rangsorában – derült ki az intézet jelentéséből. Varga Mihály pénzügyminiszter a friss elemzésre reagálva elmondta: a visegrádiak közül csak Csehország előzi meg Magyarországot, és a tágabb régióban is jó a hazai helyezés. Három területen volt nagyobb előrelépés: az adórendszer, a beruházások és a munkaerőpiac helyzetének javulásában. A beruházások listáján 30, az adózásén 12, a munkaerőpiacén és a foglalkoztatásén 7-7 helyet javított a magyar gazdaság. A Világgazdaság kérdésére a miniszter rámutatott: a közmű-engedélyeztetés határideje már most is sokkal rövidebb, mint korábban, de van lehetőség további javulásra.
A válság kellős közepén keveset érnek a versenyképességi rangsorok, a következő egy-két év elemzéseiből derülhet majd ki, hogy sikerült-e tartósan javítani a helyezésen – mondta a Világgazdaság kérdésére Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője. Öt hellyel javítani a rangsorban elfoglalt helyünket jó eredmény, de a 64 országból a 42. helyen állunk, vagyis van még tere a fejlődésnek. A legjobb teljesítményt a gazdasági mutatókban érte el Magyarország, ami a válság elleni hatékony intézkedéseknek köszönhető. Nem egyoldalú a javulás, de a gazdasági növekedés dominálja. Az elemző hangsúlyozta: tavaly nem volt kiemelkedő versenyképesség-javító intézkedés, de a kényszerdigitalizáció javíthatott a magyar helyzeten. A közművekhez való hozzájutás az egyik legsúlyosabb korlátozó tényező a Magyarországon beruházó cégeknek, és bár volt javulás, további lépésekre lenne szükség. Virovácz Péter hozzáfűzte: egy zöldmezős fejlesztésnél 1-1,5 évbe is telhet a közművesítés, ami eltántoríthat egyes befektetőket, a cégalapítás és az építkezés viszont könnyen megy Magyarországon.
Egyre több olyan vállalatra van szükség, amely jelen van a visegrádi országok mindegyikében, és versenyképes termékeket exportál – mutatott rá Sass Magdolna, az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpontja Világgazdasági Intézetének igazgatója a Magyar Közgazdasági Társaság konferenciáján. Sok cseh vállalat terjeszkedik külföldön, sőt van, amelyik Kínában nyújt pénzügyi szolgáltatást. Hasonló lépésekre lenne szükség a magyar cégeknél is. Wisniewski Anna, a Lengyel-Magyar Gazdasági Kamara ügyvezető igazgatója aláhúzta: a V4-ek elsősorban a tudás fejlesztésével léphetnek előrébb a következő években. Lengyelország és Magyarország között nincs megfelelő közúti, vasúti összeköttetés, ezért a két ország termékei nehezen cserélnek gazdát. Wisniewski Anna hangsúlyozta: Magyarország számára óriási lehetőség a lengyel piac, mivel nagy a vásárlóerő, viszont a kihasználásához versenyképes termékekre van szükség. Szilágyiné Bátorfi Edit, a Visegrádi Alap ügyvezető igazgatója felhívta a figyelmet: a visegrádi térség 86 százaléka széles sávú internettel lefedett, ami sokkal jobb arány, mint más európai térségekben.
A közlekedést azonban fejleszteni kell, az út a mostani Krakkó–Budapest vonatjárattal 12 óra, ez egy versenykerékpárosnak 10 óra lenne. Az ügyvezető igazgató hozzátette: az egyetemek besorolása miatt választanak a térségben nyugati egyetemeket az Erasmus-félév során, magasan jegyzett felsőoktatási intézményekkel a visegrádi országok is vonzók lehetnének.
A témában további írásunk a 8. oldalon olvasható.
A kihívásokra figyelmeztet az IMD
Az első számú kihívás még az idén is a koronavírus, valamint a járvány utóhatásai – olvasható az IMD elemzésében. Az infláció burjánzása is probléma. A munkaerő strukturális váltásával javulhat a foglalkoztathatóság. Fontos lenne, hogy az autóipari kapacitások megtalálják helyüket az e-mobilitásban. A jelentés szerint a közfinanszírozásra a koronavírus mellett a 2022-es választások is nyomást gyakorolhatnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.