BUX 54,764.34
-0.67%
BUMIX 4,387.15
-0.12%
CETOP20 2,465.98
-0.55%
OTP 19,000
-0.73%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
-1.69%
0.00%
0.00%
ZWACK 16,600
0.00%
0.00%
ANY 1,595
-0.31%
RABA 1,460
0.00%
+0.35%
+0.47%
+2.22%
0.00%
OPUS 246.5
+0.61%
+0.21%
-0.89%
-0.46%
OTT1 149.2
0.00%
+0.40%
MOL 2,738
-1.08%
+4.74%
ALTEO 1,535
-1.29%
+0.56%
-1.61%
EHEP 1,800
-1.37%
0.00%
-0.32%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+3.07%
-0.72%
-4.26%
0.00%
SunDell 37,400
0.00%
+2.50%
+0.43%
+1.09%
0.00%
+1.31%
NUTEX 19.82
-0.10%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Megosztják a szakmát az egynapos nonstop utak

Az úgynevezett pizsamás, azaz egynapos külföldi túrák kétéjszakányi buszozást magukban foglaló olcsó járatok, amelyek a vasárnap hajnali tragikus baleset kapcsán ismét reflektorfénybe kerültek.

A vasárnap hajnali tragikus kimenetelű buszbaleset kapcsán újra fellángolt a vita idegenvezetői körökben a szakmán belül sokak által csak pizsamás járatként emlegetett egynapos utak létjogosultságáról. Az ötezer taggal működő Idegenvezetők Klubja Facebook-csoport moderátora, Molnár Attila idegenvezető a VG-nek kifejtette:

az egynapos, kétéjszakás utazásokat szervező irodák a kiváló ár-érték aránnyal hirdetik útjaikat, miközben azok alacsony ára nagy kényelmetlenségeket takar. 

Csak minimális szolgáltatást, vagy azt sem tartalmaz, mert a szervező lényegében csak utaztat, a fakultatív programok mindegyike fizetős. Miközben valóban sokan eljutnak így pár ezer forintért a tengerhez, a velencei karneválra vagy a híres európai adventi vásárokra is, de a fáradtságtól már csak kevesen tudják igazán élvezni az attrakciókat. 

Fotó: Shutterstock

A szervezők rendre azzal érvelnek, hogy az olcsó egynapos utak olyanoknak is lehetőséget adnak az élményszerzésre, akik nem tudnának szállásdíjat is tartalmazó utakra befizetni. Ráadásul a szervező cégek nem mindegyike bérel a sofőröknek napközbenre legalább egy csendes, légkondicionált szobát. A járművezetők így sokszor törölközőn alszanak a strandon, vagy a forró buszban, mert a parkolókban álló járműveken a legtöbb országban a klímát sem lehet használni már. 

A pizsamás járatokon még idegenvezetőt sem kell megfizetni, elég egy csoportkísérő, hiszen a kötelező megállókat és a mosdókat felkonferálni bárki képes, szakmai előképzettség nélkül is. Vagyis ez nem igazi turisztikai szolgáltatás 

– tette hozzá a szakember. 

A kereslet továbbra is nagy az egynapos járatokra, amelyek közül a tó- vagy vízpartra indulókat csobbanójáratként hirdetik – a balesetben érintett irodánál is így szerepelnek a Horvátországba és Szlovéniába e hét végén induló utak. A buszon való éjszakázást is vállaló utasokkal a rendszerváltás után indultak be azok az „üzleti járatok”, amelyekkel Tarvisióba jártak bőrkabátért, majd Isztambulba aranyért a jövedelmüket kiegészíteni próbáló piacozók. A külföldi turisztikai attrakciók később kerültek képbe, amikor egyértelművé vált, hogy többen szeretnének utazni, mint amennyien meg tudják fizetni az utazási irodák klasszikus, egyhetes programjait. 

A keresletre gazdag kínálat épült, ma már gyakorlatilag bármelyik környező országba el lehet jutni egyetlen napra, két éjszakán át oda-vissza utazva.

A nonstop utak szervezése az irodáknak éri meg a legjobban – szögezi le Molnár Attila –, mert minimális költségből maximális hasznot tudnak kihozni.

A vasárnapi baleset kapcsán a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) elnöke, Molnár Judit mindenekelőtt részvétét fejezte ki a hozzátartozóknak. Kérdésünkre jelezte, hogy 

nem foglal állást, hiszen egyelőre mindenki a vizsgálat eredményére vár. Az tudható, hogy a szakmai szövetség egyetlen tagja sem szervez hasonló utakat 

– mondta. A MUISZ-elnök nem támogatja az efféle utazásszervezést, ami igazából csak buszoztatás, hiszen az utastájékoztatók szerint minden program fizetős, a részvételi díj lényegében csak az útiköltséget tartalmazza. A jelenlegi szabályok alapján ráadásul az utasbiztosítás sem lehet kötelező, csak ajánlhatja az iroda, és sokan sajnos maguktól nem is költenek rá.

A turistabuszok piacán hamarosan jelentős átrendeződést okozhat a hitelmoratórium lejárta és a járvány előtt is már általánossá váló gépkocsivezető-hiány, ami az időközben máshová szerződő  buszvezetők  távozásával tovább súlyosbodott – válaszolta megkeresésünkre Erdei Bálint, a MUISZ általános alelnöke, a Cityrama utazási iroda ügyvezetője. A buszvezetők szállását jogszabály nem teszi kötelezővé, viszont nagyon szigorú szabályozás írja elő a vezetési és pihenőidők betartását, ami utólag is könnyen ellenőrizhető. A buszos utazás azonban még mindig a legbiztonságosabb közúti közlekedési forma a baleseti statisztikák szerint, ráadásul fenntarthatósági szempontból sem mindegy, hogy egy busszal vagy kéttucatnyi autóval közlekedik ugyanannyi utas.

Kapcsolódó cikkek