BUX 51,464.6
-0.22%
BUMIX 4,320.18
+1.41%
CETOP20 2,286.44
+0.51%
OTP 17,790
+0.31%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
-3.47%
0.00%
-1.04%
ZWACK 16,600
+0.61%
0.00%
ANY 1,565
+0.97%
RABA 1,375
0.00%
-0.37%
-2.01%
+2.35%
0.00%
+6.15%
-3.42%
+1.45%
-4.62%
-0.58%
OTT1 149.2
0.00%
-0.42%
MOL 2,416
-0.98%
+0.16%
ALTEO 1,700
-0.58%
0.00%
-0.82%
EHEP 1,765
+5.69%
-2.00%
+2.54%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.81%
+0.48%
-2.68%
0.00%
SunDell 38,800
-0.51%
-0.83%
-2.62%
0.00%
-2.05%
+0.77%
NUTEX 16.82
+1.33%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Visszatért a turkálási kedv

Magukhoz tértek a járvány után a turkálók, ehhez nagy lökést adott, hogy egyre több piaci szereplő már az interneten is értékesít.

Kezd helyreállni a járvány sokkhatása után a magyarországi turkálópiac. A koronavírus-járvány kitörése előtt, 2019 végén még 5462 használt ruhát kínáló bolt volt Magyarországon, de a számuk alig egy évvel később ötezer alá csökkent – derült ki a blokkk.com adataiból.

Több mint 80 üzlettel a legnagyobb turkálólánc a Háda, amely már több mint 25 éve van a piacon.

Bár a járvány alatt kitartott, a válság nem kímélte: a 2019-ben 11,6 milliárd forintos árbevétele 2020-ban 7,7 milliárd forintra olvadt a többszöri boltbezárások miatt.

A cég jelenleg 30 boltos dolgozót keres. A használt ruhát forgalmazó vállalkozásoknál egyébként a fizetés nem sokkal marad el a butikos eladókéhoz képest. A havi bruttó átlag a legalább öt fős vállalkozásoknál 2021. májusában 231 ezer forint volt, a butikoknál közel 255 ezer.

Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

A kisebb használtruha forgalmazók közül a 11 üzlettel rendelkező Humana 1 milliárd forint körüli bevétele a tizedével kisebb a korábbinál, a Cream (6 üzlet és két outlet), szintén 1 milliárdos bevétele a járvány miatt 20 százalékkal esett.

A használtruha-piac hazai bevétele jelentősen elmarad az újruha-vásárlásokhoz képest, ez utóbbi nagyjából évi 800-900 milliárd forintot tesz ki a blokkk.com szerint, de miután a turkálókban jóval olcsóbbak a termékek és általában az emberek kilóban vásárolnak, így a lakosságnál jelentős a használtruha-mennyiség, nagyjából a teljes ruhamennyiség negyedét, ötödét teszi ki.

A turkálópiac a 2020-as jelentős, 25 százalékos visszaesése után kezd visszakapaszkodni az idén nyáron, és úgy tűnik, hogy végleg magára találhat.

Ebben óriási segítségére van a nagyobb hálózatoknál már megszokott webáruház, illetve a törzsvásárlói kártya is. A 2021-es második negyedévben forgalma már 64 százalékot ugrott az előző év azonos időszakához képest, amely azt vetíti előre, hogy a használt ruhák iránit kereslet végleg visszatért Magyarországon.

Kapcsolódó cikkek