A megkérdezettek 70 százaléka nem érezte meg az egyszer használatos műanyag termékek kivonását a piacról és csak minden hetedik válaszadó jelezte, hogy csak a nejlonzacskókat hiányolja, derült ki az Italos Karton Környezetvédelmi Egyesülés (IKSZ) idei, a magyarok szelektív hulladék gyűjtését és újrahasznosítási szokásait vizsgáló kutatásából.

Elméletben jók vagyunk a szelektív hulladékgyűjtésben, gyakorlatban kevésbé

A szelektív hulladékgyűjtést vizsgálva kiderült, hogy a megkérdezettek továbbra is a papírt (90 százalék) és a műanyagot (92 százalék) gyűjtik leginkább szelektíven.  Műanyag alatt ebben az esetben főként PET palack, nejlon zacskó, hulladék értendő. 

A műanyagokat például a magyarok mindössze 35-40 százaléka különíti el, 

így megállapítható, hogy bár a hajlandóság elméletben megvan, ez a gyakorlatban még nem jelenik meg.  Míg az EU-ban az italoskartonok 49 százalékát hasznosítják újra, hazánkban ugyanez az arány mindössze 20-23 százalék, ráadásul ez a szám évek óta stagnál. 

Fotó: Shutterstock

Érdekes tendencia a hulladékudvarok növekvő népszerűsége, 

a megkérdezettek közel fele rendszeresen szállítja ide a szemetet, tavaly ez az arány még a 30 százalékot sem érte el. Ami kiemelendő, hogy

a magyarok 96 százaléka lapítva teszi a hulladékot a szelektív gyűjtőbe az italos karton esetében,

ezzel pedig komolyan hozzájárul a szelektív hulladékgyűjtés hatékonyságához. Semmi nem olyan drága, mint a levegőt szállítani az eredeti formájában meghagyott dobozban.

Zöld csomagolás a nyerő

A zöld csomagolásért a válaszadók többsége 5-10 százalékkal magasabb összeget fizetne, 

sőt, minden huszadik megkérdezett akár 25 százalékkal magasabb árat is elképzelhetőnek tartana. Az egyszer használatos műanyag bevásárló szatyrok kivonását ráadásul azért sem bánják a magyarok, mivel az alternatívák közül a megkérdezettek közel 65 százaléka a szövet, 13 százalékuk pedig a papír bevásárlótáskát is kifejezetten kedveli. A legkevésbé pedig a műanyag szívószál és a léggömb rögzítő pálcika hiányát érzik a megkérdezettek.