Válság alatt és válság után is jó befektetésnek számít a műtárgypiac: sorra dőltek meg a rekordok – hangsúlyozta Einspach Gábor galériatulajdonos és igazságügyi szakértő.  

Fotó: Shutterstock

Természetesen a koronavírus megjelenése a műtárgypiacot sem hagyta érintetlenül az elmúlt két évben. Bár számos élő aukció elmaradt, a forgalom átterelődött az online műtárgy-vásárlásra – hívta fel a figyelmet a Világgazdaság podcastjában Einspach Gábor. A galériatulajdonos hozzátette: korábban az online műtárgyvásárlási kultúra nem volt olyan szinten, mint Nyugat-Európában. Tudniillik a potenciális vásárlók eddig jellemzően elmentek az aukciós kiállításra, megnézték a kiszemelt műalkotást és utána licitáltak rá az élő árverésen. Ezt váltotta fel a járvány miatt az online platform.  

Az igazságügyi szakértői minőségében is nyilatkozó Einspach Gábor kiemelte, hogy miközben értéknövelő invesztíció műtárgyba fektetni, addig annál több hamisítványt dobnak piacra.

 Így van ez világszerte és Magyarországon is. Ráadásul az utánzatok drágák is, különösen akkor, ha híres művész alkotásáról van szó. A csalók leleplezéséhez komoly felkészültség és megbízható adatbázis szükséges – mondta a szakértő.  

Einspach Gábor beszélt arról is, hogy a gyűjtői kultúra terén még van hová fejlődnünk: még a milliárdosok körében sincs igazából ennek hagyománya, noha a rendszerváltoztatás óta eltelt 30 év. Végezetül hozzáfűzte: egyértelműen a kortárs művek „tarolnak” a magyar piacon, miután az egykori arisztokrácia és nagypolgárság értékeinek döntő részét kivitték az országból.