Az uniós térfélen még mindig nem dőlt el, hogy a Gazprom európai ügyfelei hogyan viszonyuljanak ahhoz a március 31-én kelt orosz elnöki rendelethez, amely rubelben tenné kötelezővé az orosz földgáz ellenértékének kifizetését - hívta fel a figyelme cikkében az EU-monitor. Az Európai Bizottság ugyanakkor egy nem hivatalos, technikai dokumentumban erősen arra a véleményre hajlik, hogy a Putyin által egyoldalúan elrendelt új fizetési feltételek a kétoldalú gázszállítási szerződések és ezzel egyidejűleg a Moszkvával szemben az Ukrajna elleni agresszió miatt bevezetett uniós szankciós intézkedések megsértésének minősülnek.

Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke néhány napja erre az első jogi véleményre hivatkozva figyelmeztette a magyar kormányt arra, hogy a rubelben történő fizetés elfogadása felérne az uniós korlátozó intézkedések figyelmen kívül hagyásával. Budapesten morgolódás fogadta a bizottsági elnök szavait, és úgy tűnik, hogy a kormány nem osztja Brüsszel aggályait.

A március 31-i orosz dekrétum – amelyet az EU-Monitor birtokába jutott nem hivatalos dokumentum (ún. non paper) „homályosnak és kimunkálatlannak nevez – egyoldalúan változtat a szerződéses fizetési feltételeken, amennyiben mostantól a gázszállítások euróban vagy dollárban való ellentételezése helyett a külföldi devizák rubelre történő átváltása és egy második rubelszámlára való átutalása esetén ismerné el a teljesítést.

Az európai cégek többsége jelenleg a szerződésben rögzített pénznemben (euróban vagy dollárban) fizet az orosz gázért, a Bizottság szerint a pénzt az esetek többségében egy európai bankon keresztül utalva a Gazpromnak. Az orosz elnöki rendelet értelmében az uniós ügyfeleknek két speciális számlát kellene nyitniuk a Gazprombanknál, az egyiket devizában (ahová beérkezne a kifizetés), a másikat viszont rubelben. Az elsőre érkezne meg devizában a kifizetés, de „az Oroszországgal ellenséges” országok cégeinek felhatalmazást kellene adniuk a Gazprom bankjának a külföldi valuta moszkvai értéktőzsdén rubelbe történő átváltására. A tranzakciót követően a Gazprombank visszautalná immár rubelben az összeget az ügyfél második számlájára, ahonnan a Gazpromnak a saját bankjánál vezetett számlájára kerülne végül az összeg.

A Bizottság értékelése szerint kérdéses, hogy a Gazprombank melyik leánybankjait, illetve milyen más állami intézményeket vonnának be az átváltási ügyletbe, és ezek a leányok hol vannak bejegyezve?

A jogi szolgálat feljegyzése rámutat, hogy az orosz rendelet egy olyan pótlólagos kötelezettséget ír elő a várásló számára, amelyre egyáltalán nincs ráhatása (miközben a második, rubelszámla is az ő tulajdona, az átváltás időpontja és feltételei nem az ő kezében, hanem orosz szereplők kezében vannak).

„Egy ilyen mechanizmus az átváltási kockázatokat a vásárlóra hárítja át, jóllehet a kockázat nem az ő, hanem a Gazprombank ellenőrzése alatt van. A rendelet ezért úgy tűnik, hogy aláássa a felek által megállapított szerződés gazdasági egyensúlyát” – szögezi le anyagában a jogi szolgálat.

A teljes cikk az EU-monitor.hu oldalon olvasható.