A magyar kormány is megvizsgálja a németországi helyi és regionális közösségi közlekedésben alkalmazott kedvezményes, úgynevezett kilenceurós bérlet intézményét – mondta Palkovics László szerdán Berlinben.

A politikus Volker Wissing közlekedési és digitális infrastruktúráért felelős német szövetségi miniszterrel folytatott megbeszélése után nyilatkozott a köztévének és elmondta, hogy az energiahordozók drágulásával kapcsolatban a német kormány bölcs döntéseket hozott, a magyar megoldáshoz hasonlóan korlátozta az üzemanyagok árát, és bevezette a kilenceurós bérlet intézményét, amely hatalmas siker, hatására nagyon sokan térnek át az autóhasználatról a közösségi közlekedésre.

Ezért ezt a megoldást a magyar kormány is megvizsgálja, és hamarosan döntést is hoz az ügyben.

Adria Split vonat vasút intercity IC éjszakai
Fotó: MÁV

A technológiai és ipari tárca vezetője a magyar-német kormányzati együttműködésről szólva aláhúzta, hogy Magyarország és Németország gazdasága és politikája is összefügg, ezért az együttműködés a következő időszakban is nagyon fontos kényszerűség lesz, de ez egy jó fajta kényszerűség.

Palkovics azt is kiemelte, hogy Volker Wissinggel folytatott megbeszélése volt az első szakminiszteri szintű tárgyalás az új magyar kormány hivatalba lépése óta. Mint mondta, 

nagyon sok közös ügy van, hiszen a járműipar és a közlekedés mindkét országban kiemelt iparág, és a magyarországi autógyártás jelentős részben éppen Németországhoz kapcsolódik.

A két politikus megbeszélésén szóba kerültek az ágazat közeljövőjét meghatározó technológiák is , így az elektromos és a hidrogénalapú meghajtás, valamint a szintetikus üzemanyagok is. Mindezzel kapcsolatban közös álláspont, hogy nem létezik egyetlen jó irány, hanem több megoldás közül kell választani.

A magyar és a német kormány ezért egyetért abban, hogy a politikai döntéshozatalban a technológiai semlegesség elvét kell érvényesíteni, vagyis meg kell adni a lehetőséget minden országnak, hogy eldöntse, melyik úton indul el.

Az biztos, hogy a környezeti terhelés és a széndioxid-kibocsátás csökkentése mindegyik megoldásnál fontos szempont, de ne határozzuk meg előre, hogy melyik az egyetlen jó irány – mondta a tárcavezető.

Németországban nyárra, a júniusi-augusztusi időszakra vezették be a havonta kilenc euróba (3600 forint) kerülő bérletet, amely a helyi közlekedési vállalatok járatai mellett a Deutsche Bahn vasúttársaság regionális járatain is érvényes.