A szállásadók fele növekedést vár a vendégéjszakák számában a következő három hónapban a tavalyi évhez viszonyítva, 46 százalékuk stagnálásra számít, és csak 4 százalékuk gondolja azt, hogy kevesebben szállnak meg náluk a nyaralni vágyók – derül ki a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ), és a GKI Gazdaságkutató közös, a turizmus minden alágazatára kiterjedő, reprezentatív Turizmus konjunktúra index (tki) júniusi adataiból.

Az optimizmus a vendéglátósok körében némileg gyengébb, mint a szállásadóknál, 

közülük csak 38 százalék számít növekvő forgalomra, szemben a májusi 63 százalékos aránnyal, míg 52 százalék stagnálásra, 10 százalékuk pedig egyenesen visszaesésre számít.

A júniusi tki-index plusz 6 ponton áll (-100 és +100 közötti skálán értelmezve), eszerint az ágazat szereplői enyhe konjunktúrát érzékelnek. Májushoz képest az index értéke enyhén, 6 ponttal csökkent.

kereskedelmi szálláshelyek hotel szálloda panzió turizmus túristák idegenforgalom nyaralás ,  Young couple travel together hotel room leisure
Fotó: Shutterstock

Míg a szálláshely-szolgáltatás és a vendéglátás részindexe egyaránt plusz 4 ponton áll – ami májushoz képest 8 és 10 pontos visszaesés –, miután gyengült az előző hónaphoz képest, addig az egyéb turisztikai szektorokban a mutató négy pontos emelkedést követően 11 ponton állt júniusban.

A foglalkoztatott létszám alakulása az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest plusz 10 ponton áll, ez lassú ütemben növekvő munkaerő-keresletet mutat. A mutató mindhárom alszektorban pozitív, ezen belül is leginkább a szálláshely-szolgáltatásban, legkevésbé pedig az egyéb turisztikai alszektorban. 

A foglalkoztatotti létszám alakulása a következő három hónapra vonatkozóan +9 pontot jelez, amely enyhe túlkeresletet jelent, enyhébbet, mint májusban. A turizmus foglalkoztatási várakozás indexe 2022 júniusában kissé meghaladta a GKI EU számára végzett konjunktúrakutatásban mért, szolgáltatási szektorra számított index értékét (+6), ugyanakkor megegyezett a nemzetgazdasági átlaggal, plusz 9 pontot tett ki.

Noha a vállalkozások átlagos üzleti helyzetét jellemző mutató az elmúlt három hónapban az előző év azonos időszakához képest javult, +26 ponton állt 2022. júniusban, májushoz képest 4 pontos csökkenés volt tapasztalható. A mutató mindhárom alszektorban pozitív, de jelentősek a különbségek: a vendéglátásban a legalacsonyabb, +10 pont (27 pontos csökkenés májushoz képest), a szálláshely szolgáltatásban +22 pont (2 pontos emelkedés), míg az egyéb turisztikai szektorban +48 pont (jelentős, 27 pontos emelkedés). 

Azaz a vendéglátók romló üzleti helyzetet érzékelnek.

Hasonló a helyzet az üzleti tevékenység eredményéről szóló mutató esetében is, mely a következő három hónapról szóló kérdések alapján ugyan +14 ponton áll, közepesen erős javulást jelezve, ám gyengébb az előző havi értéknél. A mutató értéke az egyéb turisztikai szektorokban a legmagasabb (+16), míg a vendéglátásban és a szálláshely szolgáltatásban ennél kissé alacsonyabb (+14, +14), de még itt is közepes javulást mutat.

Kevésbé rózsás a helyzet a működési költségek indexének esetében, mely  szintén a következő három hónapra szóló várakozásokról szól, ennek az értéke -29 pont, ami 4 ponttal alacsonyabb a májusinál. A mutatót alszektoroktól függetlenül hasonlóan ítélik meg a vállalkozások: a szálláshely szolgáltatásban -33 pont, a vendéglátásban -26 pont, míg az egyéb turisztikai szektorban -28 pont. 

Minden szektorban csökkent az index májushoz képest.

Ezzel összefüggésben a júniusban a turisztikai cégek 35 százaléka jelezte – a májusi 40 százalék után –, hogy a következő 3 hónapban várhatóan emelni fogja szolgáltatásának árát, 64 százalékuk nem változtat az árakon, és 1 százaléknál kevesebben jeleznek csökkenést. A szállásadók már a szezon kezdetekor megtették a szükséges lépéseket, ezért náluk csak 9 százalék szándékozik ismét árat emelni, míg a vendéglátásban főként az élelmiszerárak emelkedése miatt 49 százalék, az egyéb turisztikai szektorokban pedig a cégek 54 százaléka kérne többet szolgáltatásaiért.

A turisztikai cégek 26 százaléka gondolkodik a következő 1 évben fejlesztésben, 

mely alacsonyabb arány, mint az 1 hónappal ezelőtt mért 45 százalékos. A fejlesztést megvalósítók közel háromnegyedénél ezek a fejlesztések főként a szezon kezdetével már elkezdődtek és azóta be is fejeződtek.

A VIMOSZ a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel közösen dolgozta ki a Turizmus konjunktúra indexet, mely idén április óta havi gyakorisággal méri az ágazatban a konjunktúra várható alakulását, információt nyújtva ezzel a várható trendekről.