Noha a legtöbb magyar vállalkozás érzékeli a  klímaváltozás hatásait, sőt a cégek felének környezetvédelmi célja is van, mindössze 18 százalékuk fektetett környezetvédő projektekbe – derül ki a GKI Gazdaságkutató Zrt. kutatásából.

A környezetvédelmi célokkal rendelkező magyar cégek 50 százalékos aránya ugyan magasabb, mint a 41 százalékos uniós átlag, ám forráshiány miatt csak a vállalkozások 15 százaléka alkalmaz környezetvédelmi szakértőt, szemben az európai 23 százalékkal. 

Igaz, ez függ a cégmérettől és az iparági szerkezettől is.

Eco,Energy,Saving,Light,Bulb,,,One,Glowing,Compact,Fluorescent
Fotó: Shutterstock

Hasonlók az arányok abban is, hogy hányan gondolják: a klímaváltozás nagy hatást gyakorol az üzleti működésre. A magyar cégek 16 százaléka számít erre, míg az uniós vállalkozások 23 százaléka számol az üzleti tevékenységre is nagy hatást gyakorló mértékű klímaváltozással.

Talán ez is lehet az oka annak, hogy 

a hazai cégek mindössze 18 százaléka fektetett környezetvédő projektekbe, ez kevesebb, mint az uniós átlag fele. 

További 35 százalékuk csak tervezi az ilyen befektetéseket. Ez utóbbi azt is jelenti, hogy megfelelő – költségvetési és/vagy EU-s – támogatás esetén szívesen ruháznának be ilyen céllal.

Ugyanakkor az energiaárak növekedésével – ami a cégeket jobban érinti, mint a lakosságot – is összhangban az energiahatékonyság terén a magyar vállalkozások közel azonos arányban fejlesztettek, mint uniós társaik, 36 százalékuk indított hasonló beruházást. A hazai cégek beruházásainak 11 százaléka volt ezzel kapcsolatos, míg az európai cégeknél ez az arány csak 8 százalék.

Mindezek azt jelzik, hogy a hazai vállalkozások kevés motiválóerőt látnak a környezetvédelmi erőfeszítésekre, és kevéssé érzékelik a klímaváltozás hosszabb távú hatásait, mert többségük a túlélésért küzd a jelenlegi gazdasági környezetben.