Nagy napja van a magyar vasútnak, a frissen megjelent Magyar Közlönyben ugyanis szerepel egy kormányhatározat a vasúti személyszállítás járműállományának korszerűsítéséről, amely vitán felül új korszakot nyit a Máv történetében.

Forrás: České dráhy, a.s.

Két fontos döntést is hozott a kormány. Az egyik, hogy hozzájárult és 100 százalékos kezességet vállal egy legfeljebb 70 milliárd forintos hitelre, amiből a Máv-Start Zrt. 

maximum 50 darab két áramrendszerű, 230 km/óra maximális sebességre képes villamos mozdonyt szerezhet be.

Ez nem új tender lefolytatását jelenti, hiszen egy korábbi, száztizenöt villamos mozdony beszerzésére kiírt közbeszerzési eljárás eredményesen zárult. Ebből most 50 lehívására kapott forrást a vasúttársaság, amit egyébként az  Eurofima Európai Vasúti Gördülőállomány-finanszírozási Társaság helyez ki. Az eljárást a Siemens Mobility Kft. és a Siemens Mobility Austria GmbH közös ajánlattevőként nyert meg a Vectron típusú mozdonyával, velük kötött keretmegállapodást a MÁV-Start az idén tavasszal.

A másik kormánydöntés, ha lehet, még ennél is grandiózusabb, ugyanis új InterCity flotta beszerzését jelenti: 39 plusz opcionálisan 10 új, korszerű, vezérlőkocsival együtt legalább 7 kocsis távolsági szerelvényről van szó, amelyek szintén 230/km óra maximális sebességre képesek.

Vitézy Dávid közlekedési államtitkár hosszabb posztban magyarázta el a fejleményeket.

Kiemelte, hogy a kormányhatározat szerint a közbeszerzési eljárást még idén meg kell indítani a 39+10 szerelvényre, ami összesen több mint 380 darab kocsit jelent majd. 

Ez a teljes MÁV-Start IC távolsági flotta bő kétharmadának cseréjét jelenti.

Vitézy Dávid úgy fogalmazott, hogy ez a beszerzés az összes hazai távolsági vonalon megoldja a távolsági járművek problémáját, úgy, hogy nemzetközi forgalomban is be lehet majd őket vetni. Az elképzeléseink szerint a Budapestről Miskolcot, Nyíregyházát, Debrecent és Szolnokot felfűző kör-IC-ben, Pécsre, Kecskeméten át Szegedre, Győrön át az ÖBB vonataival vegyesen Bécsbe, a Balaton déli partjára és az északi parti vonal villamosítása után az északi partra, Prágába, Varsóba, Belgrádba és akár a Balkán déli államai felé ezek az új, zárt ingavonatok járnak majd.

Az új szerelvények felépítése és összeállítása lényegében a nálunk is népszerű, Budapest és Bécs között közlekedő, az osztrák Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) által üzemeltetett RailJetekére hasonlít majd 

– mutatott rá.  Ugyanakkor fontos cél, hogy ezeket a lehető legnagyobb mértékben Magyarországon gyártsák. Annak érdekében, hogy a beszerzés ne terhelje lökésszerűen a központi költségvetést, szolgáltatásvásárlás történik, amelynek része a mozdony és a kocsik karbantartása is. A szolgáltatást a VPE Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. alapjain jelenleg megalakuló országos közlekedésszervező veszi majd igénybe, és adja tovább a MÁV-Startnak, a tendert közösen írják ki.

Fontos részlet, hogy a kormányhatározat összekötötte a mozdonyok és a kocsik beszerzését, 

és kikötötte, hogy a mozdonyok megrendelése legkorábban a személyszállító kocsik megrendelésével egyidejűleg történhet meg. Az államtitkár a poszt alatti kommentek között egy erre vonatkozó kérdésre úgy saccolta, hogy "látva a vasúti járműipar terheltségét, alkatrészellátását és ismerve egy tender és egy sorozatgyártás nagyjábóli időigényét, minimum 3 év" szükséges az első szállításig. Tehát legkorábban 2025 végén lehet esedékes az új mozdonyok és kocsik érkezése.