Száztizenöt Siemens gyártmányú villanymozdonyt vásárol a MÁV-Start Zrt., miután a napokban eredményesen zárult a járművekre kiírt közbeszerzési eljárás. A pályázaton a Siemens Mobility Kft. és a Siemens Austria GmbH közös ajánlata nyert. A beszerzésről szóló keretmegállapodást a Vasúttörténeti Parkban írták alá. A Vectron X4 mozdonyokból 90 két áramnemű és váltóáramú, 25 pedig három áramnemű, MS típusú.

Fotó: Földi D. Attila

Olcsóbban szállítanak a nyertesek a becsültnél

A kormány azon dolgozik, hogy Magyarországon minél szélesebb körben álljanak rendelkezésre az európai szintű hálózati szolgáltatások, ez a vasút esetében modern, kényelmes és környezetkímélő járművek használatát is jelenti – közölte az eseményen Palkovics László innovációs és technológiai miniszter. Az állam a következő években 2000 milliárd forintot kíván költeni a vasút fejlesztésre. E tervek részeként írta ki a MÁV-Start a fenti közbeszerzési pályázatot, amelyen a nyertesek az előzetesen becsült árnál alacsonyabb árral futottak be.

Tíz országban futhatnak majd 

A  mostani beszerzéssel megújul a MÁV-Start ma 40 éves átlagos korú villanymozdonyparkja, a szállítás környezetkímélőbbé válik, az ideje lerövidül – erről Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója beszélt. Felidézte, hogy az országban több százmilliárd forint értékben folynak a pályafejlesztések, ezek révén számos pályaszakaszon lehet majd óránként 160 kilométeres sebességgel haladni, ehhez azonban az új járművekre és arra is szükség van, hogy azokat 2023-tól vonatbefolyásoló rendszerrel lássák el. Az új Vectronok képesek lesznek 200 kilométeres sebességre is, két és három áramneműek lesznek, és tíz európai országban közlekedhetnek. Ezek vonatják majd a Szolnokon készülő IC+ kocsijait, amelyekből jelenleg már 70 fut a síneken, de a programban több mint 400 készül majd belőlük.

Az új mozdony a fékezési energiáját visszatáplálja, ezáltal az üzemeltetése energia- és költséghatékonyabb lesz. Rendszere illeszkedik a MÁV-nál használt utastájékoztatási rendszerhez, és a Siemens reméli, hogy majd a karbantartásához megfelelő ajánlatot tehet – jelezte Ludvig László, a Siemens Mobility Kft. ügyvezető igazgatója. Közölte, hogy a német társaság már 1377 Vectront adott el, amelyek eddig együtt több mint 500 millió kilométert tettek meg. A 90 darab két áramnemű mozdony egyenként 3,49 millió euróba került, a 25 darab három áramnemű pedig egyenként 4,065 millió euróba.

Fotó: Földi D. Attila

Már több hazai cégnek van

Az MMV Magyar Magánvasút Zrt. 2015-ben szerződött három Vectron tartós bérletére, 9 Vectronja már a GYSEV Zrt-nek is van, a Rail Cargo Hungaria által rendelt 56 Vectron pedig tavaly februárban kapott magyarországi hatósági üzembehelyezési engedélyt. A Wikipédia kiemeli, hogy Siemens AG legújabb mozdonycsaládja az EuroSprinter család legkülönfélébb vontatási igényekre kifejlesztett változata, rugalmas kivitelük igény szerinti konfigurálást tesz lehetővé, országspecifikus vonatbefolyásoló rendszereik egyszerűen kicserélhetők, ahogyan a szerkezeten belüli deformációs zónájuk – frontendjük is –, amely sérülés esetén könnyen leválasztható a járműtestről.

Fotó: Földi D. Attila