Jelentős változást tapasztaltak a webáruházak a piaci trendekben. Az online koronavírus-járvány alatti szupergyors növekedése megtorpant, és a teljes kereskedelmen belüli aránya is visszaesett. Az új Digitális Kereskedelmi Körképből kirajzolódott, hogy a megoldást az e-kereskedők főleg a vásárlói élmény növelésében látják. Ezek közé tartoznak a vonzó szállítási lehetőségek is – derült ki a Packeta csütörtöki közleményéből.
A pandémia utáni visszarendeződés, és a vásárlóerő csökkenése miatt a magyarországi e-kereskedelmi piac 2022-ben lassulva, csupán 9,9 százalékkal tudott bővülni, miközben az online értékesítés kereskedelmen belüli részaránya újra 10 százalék alá csúszott vissza.
A GKID által készített átfogó iparági felmérés eredményeiből kirajzolódik, hogy a növekedéshez az e-kereskedők leginkább a vásárlói élmény növelésében látják a lehetőséget a jelenlegi helyzetben, a megkérdezett cégek mintegy kétharmada tartja fontosnak ezt.
A gyakorlatban mindezt a felhasználóbarát vásárlási felületek mellett a vonzó fizetési és szállítási lehetőségek jelentik – vagyis a megfelelő logisztikai partner kulcsszerepet játszhat a webáruházak életében. Ez azért is fontos, mert a vásárlóknak továbbra is a szállítás gyorsasága az egyik legfontosabb szempont az online rendeléseknél.
A Packeta tapasztalatai szerint az egyik legfontosabb szempont a csomagszállító cég kiválasztásakor, hogy az rendelkezzen országos lefedettségű átvevőhely-, illetve csomagautomata-hálózattal.
Habár sok vásárló még a házhoz szállítást választja, már rohamosan emelkedik a csomagautomaták népszerűsége is.
Ennek egyik jele, hogy 2021-ben 800 új automatát telepítettek a piaci szereplők Magyarországon, 2022-ben pedig már 2640-et.
Két év leforgása alatt lényegében megháromszorozódott a hazai automatahálózat mérete.
Az automaták nagy előnye, hogy szinte éjjel-nappal elérhetők, és lényegében ugyanolyan gyorsak, mint ha házhoz szállítaná a futár a csomagot. Az átvétel idejét azonban jobban a saját igényeinkhez igazíthatjuk.
A webáruházak számára legalább ilyen fontos a korszerű mobilapplikáció is. Ugyanis az ügyfelek egyre nagyobb hányada a mobiltelefonján végzi a rendelést, emiatt felértékelődik az egyszerű navigáció, a logikus elrendezés, a gyors működés szerepe.
Mivel a hazai piacon a stagnálás jelei figyelhetők meg, van olyan webshop, amely az exportpiacok felé is tekinget. Azonban ezt a magyar cégek egyelőre kevésbé aknázzák ki, ugyanis a statisztikák szerint
a 37 ezer hazai online kereskedőből alig ezer olyan van, amely valamilyen külföldi piacon is értékesít. A célországuk főleg Románia, Szlovákia, Németország és Ausztria.
A magyar piac azonban népszerű a külföldi cégek körében, a hazai vásárlók legkedveltebb szolgáltatói között jó néhány cseh, lengyel és román online kereskedő is található.
Sokszor jelent kihívást a kiskereskedők számára egy idegen nyelvű országba terjeszkedni, hiszen a szállítástól kezdve a vámkezelésig rengeteg nehezítő tényezővel kell számolniuk
– nyilatkozta Szép Károly, a Packeta értékesítési igazgatója.
Hozzátette, hogy ha egy webáruház úgy dönt, hogy egy több országban működő szállítópartnerrel dolgozik, akkor nem szükséges külön-külön szerződnie az egyes piacokon különböző helyi cégekkel.