Brutális gazdasági öngyilkossággal érne fel Európa számára a Kínához fűződő kötelékek elvágása, pláne miután az utóbbi évek során különböző okokból jelentősen bezuhant a kontinens versenyképessége – jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden a kínai Tiencsinben. A minisztérium közleménye szerint a tárcavezető a Világgazdasági Fórum, az úgynevezett nyári Davos egyik panelbeszélgetésén vett részt, közölte, a konnektivitás jó, a világ ismételt blokkosodása rossz, és rámutatott, hogy ez a kiindulási pontja a kormány politikájának az Európa és Kína közötti gazdasági kapcsolatokat illetően.

Szíjjártó Péter
Fotó: Borsos Mátyás / Szíjjártó Péter Facebook

Aláhúzta, bizonyos trendek alapján több európai uniós tagállam kockázatként, fenyegetésként tekint Kínára, Magyarország ezzel szemben úgy véli, hogy az együttműködés rengeteg hasznot hozhat a kelet-ázsiai országgal. 

Az európai–kínai gazdasági kötelékek elvágása, az úgynevezett kockázatmentesítés az európai gazdaság „brutális öngyilkosságával” érne fel, 

különösen, miután az utóbbi években erősen bezuhant a kontinens versenyképessége – figyelmeztetett a miniszter.

Szijjártó Péter kijelentette, hogy hazánk nagy lehetőségként tekint a kelet–nyugati munkamegosztásra, az európai versenyképesség javításának egyetlen módjaként. Tudatta, hogy a kiszámítható alapja évtizedeken át a fejlett nyugati technológiák és a könnyen elérhető, viszonylag olcsó keleti energiahordozók kombinációja volt, azonban ez mára megszűnt, az európai–orosz kötelékek az ukrajnai háború következtében felbomlottak.

Amennyiben az európai–kínai kötelékeket is elvágnánk, az kiütné európai gazdaságot

– fogalmazott, hangsúlyozva, hogy a felek közötti éves értéke 865 milliárd euró.

Szijjártó Péter: nem támogatjuk az ukrajnai fegyverek uniós finanszírozását

A kormány egyértelmű álláspontja, hogy ameddig a legnagyobb magyar bank a háború szponzorai között szerepel Kijev listáján, hazánk nem támogatja a fegyverszállítások finanszírozását.

Rámutatott, hogy Kína bruttó hazai terméke (GDP) mostanra meghaladta az EU-ét. Mint mondta, 2010-ben Kína részesedése a világ GDP-jéből még csak 9 százalék volt, míg az EU-é 22, mára azonban fordult a helyzet különböző okokból, és 18, illetve 17 százalékot mérnek.

Kiért arra is, hogy az európai gazdaság gerincoszlopát jelentő autóipar megújulásához a nyugati gyártóknak szükségük van elektromos akkumulátorokra, márpedig ezen a téren teljesen függővé váltak a keleti, különösképpen a kínai vállalatoktól. A Kínát Európával összekötő „Középső folyosóról” szólva közölte, hogy az új útvonalak kiépítése kölcsönös érdek, enélkül nem lát növekedési potenciált az európai gazdaság számára.

A miniszter úgy vélekedett, hogy a kétoldalú kapcsolatok jövője attól függ, hogy Európa készen áll-e a visszatérésre a racionalitáshoz és a józan észhez. Közölte, hogy Európának van egyféle késztetése, hogy kioktasson, ítélkezzen, és megmondja másoknak, hogyan éljék az életüket, de ennek semmi értelme, hiszen a világ országainak más a kultúrája, így eltérők a politikai rendszerei is.