Lendületes növekedésben van az európai villanyautó-piac, a közép-európai régióban pedig a magyarországi kimagasló ‒ derült ki a K&H bank piaci összeállításából. Közép-Európa azonban még így is le van maradva az EU-átlagtól, ahol az utóbbi egy évben 12 százalék fölé emelkedett az elektromos meghajtású gépkocsik aránya.

Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Az elektromos járművek elterjedését lassítja, hogy drágábbak, mint a hagyományos gépkocsik, ám a kedvezményes finanszírozási konstrukciók némileg ellensúlyozzák a többletköltségeket

– emelte ki Suba Levente, a K&H fenntarthatósági vezetője.

Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint az idei első negyedévben újonnan forgalomba helyezett személyautók 12,1 százaléka volt tisztán elektromos meghajtású. Az arány jelentősen nőtt 2022 azonos időszakához képest, amikor 10 százalékos volt a részesedésük.

Magyarországon az idei első negyedévben a villanyautók újautó-piaci részesedése a 2022 első negyedévét jellemző 4,4 százalékról közel 6 százalékra emelkedett. Ez az eredmény meghaladja a csehországi 2,4, a lengyelországi 3,3, valamint a szlovákiai 1,8 százalékos arányt.

Az értékesítési statisztikákból az is kiderül, hogy a magyarországi közel 4,1 milliós személygépkocsi-állományon belül 32 ezer elektromos és úgynevezett PHEV (elektromos hálózatból tölthető hibrid meghajtású) személygépkocsi és kishaszongépjármű állt forgalomban. Vagyis a villanyjárművek aránya 0,78 százalékot tett ki, szemben a cseh és a szlovák 0,21 és 0,17 százalékos értékkel.

A szakértő szerint Magyarország kedvező eredményeket ért el az elektromos autózás terén. Az ugyanakkor kérdés, hogy mi húzódik meg a kedvező adatok mögött. Elképzelhető, hogy a nagyvárosokban az ingyenes parkolás teszi vonzóbbá a zöld rendszámos autók vásárlását. Suba Levente azt is elképzelhetőnek tartja, hogy a számos családi házra felszerelt napelem ingyen villanyáramot generál a tulajdonosoknak, így az autózás költsége jelentősen csökken számukra. Ezenkívül az is szerepet játszik a vásárlási döntésben, hogy növekszik a környezeti fenntarthatóság iránt a társadalmi érzékenység.

Az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentéséért mindenki tehet valamit. Így például a hagyományos meghajtású gépkocsi helyett vásárolhat hibrid vagy teljesen elektromos meghajtású autót – amelynek környezeti lábnyoma lényegesen kisebb, mint a robbanómotoros személygépkocsiké, és bár önmagában ez nem menti meg a világot, de mint tudjuk, sok kicsi sokra megy

– foglalta össze Suba Levente.