A fuvarozók képviselőivel folytatott párbeszéd eredményeként a Gazdaságfejlesztési Minisztérium javaslatára a kormány arról döntött, hogy újabb intézkedésekkel segíti a stratégiai jelentőségű ágazat szereplőinek megerősödését, ezáltal a magyar árufuvarozásban tevékenykedő vállalkozások versenyképességének további növelését.

20210428 Budapest 
Waberer's International Nyrt.

Fotó: Kallus György  LUS  Világgazdaság  VG 20210428 Budapest Waberer's International Nyrt.Fotó: Kallus György  LUS  Világgazdaság  VG
A logisztikai szektor a egyik alapja, hiszen közel 2500 vállalat tevékenykedik ezen a területen.
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

A kormány döntése szerint egyfelől a jelenlegi 3,5 forintról majdnem háromszorosára, tehát 10 forintra nőhet a kereskedelmi gázolaj jövedéki adójából visszaigényelhető literenkénti összeg 2024-től. A kormány az intézkedés kapcsán azt várja el a hazai fuvarozóktól, hogy a magyar áruk szállításához szükséges üzemanyagot itthon tankolják gépjárműveikbe.

A versenyképességet növelő intézkedések részeként a GFM javaslatára jövőben a feladó által megbízott fuvarozó a teljesítésbe további maximum egy alvállalkozót vonhat be. Emellett a magyar logisztikai és szállítási ágazatban javasolják bevezetni a minimális szolgáltatási díjakat,
amelynek három típusa:

  • a minimális szolgáltatási alapdíj, amely a megtett úttal járó útdíj háromszorosa,
  • a rakodási és raklapválogatási díj, amelynek minimumösszege bruttó 10 795 forint,
  • valamint az állásidőre járó állásdíj, amely legalább bruttó 8636 forint.

A bevezetett minimális díjak azoknak a magyar vállalkozásoknak jelentenek könnyebbséget, amelyek tisztességes feltételekkel szolgáltatnak, de kénytelenek más, piacszerzési céllal nyomott áron szolgáltató vállalkozásokkal versenyezni.

A kormány célja, hogy átláthatóbb, nyomon követhetőbb helyzetet teremtsen a szektorban, azoknak kedvezve, akik a munkájukat megbízhatóan és tisztességesen végzik, továbbá annak elérése, hogy a hazai áruszállításhoz a fuvarozók európai összehasonlításban is versenyképes áron jussanak üzemanyaghoz. 

Most „csak” baj van, jövőre már dráma lehet a közúti árufuvarozásban

A hazai közúti árufuvarozók költségei az év második negyedében jobban nőttek, mint amennyivel olcsóbb lett az üzemanyag, és amennyit az segített, hogy lehetővé vált a napidíj adómentes kifizetése. A kisebb rendelésállomány miatt romlott a hatékonyságuk. Jövőre az útdíjemelés és a bónusz jövedéki adja meg a kegyelemdöfést a szektornak.

Így biztosítható a gazdaság és ipari termelés maradéktalan és magas színvonalú kiszolgálása, valamint a zökkenőmentes fenntartása, ami a nemzetgazdaság sikeres működésének elemi feltétele.

Magyarország kiváló adottságokkal rendelkezik az áruszállítás területén, hiszen egyedülálló módon három fő közúti teherszállítási útvonalon is belépési pont az EU-ba, emellett pedig a gyorsforgalmi úthálózat szinte az egész ország területén könnyen elérhető. A logisztika szerepét növeli az is, hogy hazánk a nyugati és keleti high-tech ipar és tőke találkozási pontja.

A logisztikai szektor a gazdasági növekedés egyik alapja, hiszen csaknem 2500 vállalat tevékenykedik ezen a területen. A nemzetgazdaság meghatározó részeként több mint 280 ezer főt foglalkoztat, és a 5 százalékát állítja elő. A kormány célja, hogy ez az arány 2030-ra 10 százalékra növekedjen. Az ágazat megerősítése hozzájárulhat a gazdasági növekedés helyreállításához, így a családok és munkahelyek megvédéséhez.