A DigiLog Consulting által közzétett 2023. második negyedéves közúti fuvarozási árindex (KFX) és a szakértői elemzés egyértelműen kimutatja, hogy a közúti fuvarozás költségeinek növekedését a csökkenő üzemanyagár és az adómentesen kifizethető napidíj emelése sem ellensúlyozta. Az általános költségnövekedés és hatékonyságcsökkenés kompenzálásához 6,6–6,8 százalékos áremelésre lett volna szükség, de a díjak 2,7–4,3 százalékkal még csökkentek is az előző év azonos időszakához képest.

20190930Autópálya kamion Waberer's kamionfoto: Kallus György/VG 20190930
Autópálya kamion Waberer's kamion
foto: Kallus György/VG
Jövőre még rosszabb helyzetbe kerülhetnek a közúti árufuvarozók.
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

 

Lejtőn a fuvarozás minden szegmense

Együtt szenved a szállítási ágazat is a már negyedik negyedéve recesszióban lévő magyar gazdasággal. A KSH 2023. második negyedéves adatai szerint az áruszállítás teljesítménye 13 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest – írja közleményében a Digilog Consulting, amely negyedévente meghatározza a hazai közúti fuvarozási árindexet (KFX). A teljes szektoron belül a legnagyobb szállítási alágazat, a közúti fuvarozás teljesítménye 16 százalékkal romlott. 

Nem meglepő ez a jelentős zuhanás, hiszen a mezőgazdaság és a járműgyártás teljesítményén kívül a fuvarozás minden piacán romlott a helyzet. Esett az ipar, az építőipar és a kiskereskedelem teljesítménye, így csökkent a szállítási igényük is.

 

Ötödével volt olcsóbb a gázolaj, mint egy éve

A fuvarozás tovább drágult, annak ellenére, hogy az üzemanyagárak 12-13 százalékkal csökkentek az idei első negyedéveshez, és már közel 21 százalékkal az előző év hasonló időszakához képest. A KFX 2023 Q2-es mérései szerint a belföldi fuvarozásban 3,6 százalékos, a nemzetköziben pedig 5,0 százalékos volt a drágulás az idei év első negyedévéhez képest, míg 2022 második negyedévéhez képest már 6,8, illetve 6,6 százalékos. Ez ugyan elmarad az inflációtól, de az emelkedés továbbra is igen jelentős. Három komponensből áll:

  • Az általános inflációs környezet miatt – az üzemanyag kivételével – tovább nőtt az összes fuvarozási költségelem, úgymint bérköltségek, autópályadíjak, amortizációs és kamatköltségek, javítás, biztosítás.
  • A recessziós gazdasági környezetben esett a rendelésállomány, ami rontotta az ágazat hatékonyságát és termelékenységét, például csökkent a járművek futásteljesítménye, és nőttek az üres futások.
  • Az erősödő forint-euró kurzus főként a nemzetközi fuvarozók esetében hatott negatívan a gazdálkodásra.

A recessziós környezetben a fuvarozók nem tudták áthárítani a rájuk nehezedő 6,6-6,8 százalékos drágulást, sőt, a belföldi fuvarozók 4,3 százalékos, míg a nemzetközi piacon dolgozó kollégáik 2,7 százalékos díjcsökkenést szenvedtek el 2022 második negyedévéhez képest. Rossz alkupozíciójuk részben a szolgáltatásaik iránt megcsappant keresletből fakad, részben pedig abból, hogy középtávon sem tudták kapacitásaikat a csökkenő kereslethez igazítani. A belföldi piacon csak 2 százalékkal csökkent a kamionok száma, a nemzetközi piacon pedig közel 4 százalékkal még nőtt is.

 

 

Az útdíjemelés és a „bónusz” jövedéki adja jövőre a kegyelemdöfést  

A makroelemzések nem sok jóval kecsegtetnek az év hátralévő részére sem. A költségek növekedése az enyhülésével lassul ugyan, de nem áll meg. Az elhúzódó és a reálbérek esése miatt kialakult kereslethiány sem oldódik meg a közeljövőben. A fuvarozóknak tehát alacsony rendelésállománnyal, de emelkedő költségekkel kell számolniuk a második fél évben is. Ha pedig tovább csökkennek a fuvardíjak, akkor elkerülhetetlenné válik a kapacitások jelentős visszavágása.

Ennél is rosszabb képet festenek a 2024-es kilátások. Brutális, akár 40-50 százalékos emelkedés várható a hazai használatarányos útdíj esetében, és nagyot emelkedik a gázolaj jövedéki adója. Ezek az adóemelések akár 15-20 százalékos áremelkedést is okozhatnak a jövő évi fuvardíjakban az előrejelzés szerint, amelyet a DigiLog Consulting ügyvezetője, Lajkó Ferenc állított össze.