Habár Magyarország gazdasági fejlettsége még mindig messze van Ausztriáétól, a gyorsforgalmi utak terén már nincs szégyenkezni valónk. Az Eurostat legutóbbi, 2021-es adatai szerint, amíg nyugati szomszédunknál 1749 kilométer autópálya szolgálja az autósok kényelmét, addig hazánkban 1850 kilométeren épült ki valamilyen osztottpályás útszakasz.
Még mindig a kelet-nyugati megosztottság
Az elmúlt évek infrastrukturális fejlesztései megtették a hatásukat itthon: ma már a régióban is az egyik legnagyobb és legkiterjedtebb autópályahálózattal rendelkezünk. Ha a közvetlen szomszédainkat nézzük, akkor
- Horvátországban 1316,
- Szlovákiában 849,
- Szlovéniában 616,
- Romániában pedig 931 kilométer autópálya épült.
Jól látható viszont, hogy Kelet-Közép-Európa továbbra is el van maradva a nyugati országokhoz képest ezen a téren, ami összefügghet a gazdasági és fejlettségbeli különbségekkel.
Lehet azt persze vitatni, hogy mekkora gazdasági haszna van az autópályák építésének, mindenesetre sokatmondó, hogy a nyugat-európai fejlett államok – Belgium, Hollandia vagy Németország – még mindig másfél-kétszer, akár háromszor sűrűbb autópálya-hálózattal rendelkeznek, mint Magyarország.
Míg hazánkban ezer négyzetkilométerre 20 kilométer autópálya jut, addig ez a szám Németországban 37, Dániában és Spanyolországban pedig 31 kilométer. A sűrűn lakott Benelux államokban eközben egészen extrém szám jön ki: Belgiumban 58, míg Hollandiában 67 kilométer. Hogy utóbbit érzékeltessük, Hollandia kevesebb, mint fele akkora területen fekszik, mint Magyarország, mégis közel 1000 kilométerrel több autópályával bír (összesen 2790 kilométerrel).
Tovább bővülhet a magyar gyorsforgalmi hálózat
Ami alátámasztja, hogy a közel 2000 kilométeres magyar gyorsforgalmi úthálózatnak van hova fejlődnie, területarányosan az ország még 1000 kilométert simán elbírna. Ha egyelőre ennyi nem is fog megépülni, 272 kilométer biztosan, legalábbis a Magyar Koncesssziós és Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tervei alapján. Így az M0-s alternatívájának majdan számító M81-es, M8-as, valamint a most is épülő M4-es mellett az M43-as, illetve M49-es szintén a koncessziós társaság tízéves tervének része. Ezekkel tehát 2030-ig bőven 2000 kilométer fölé juthat a magyar gyorsforgalmi úthálózat.
Hátsó trakustban Lengyelország és Románia, Spanyolország a legelső
Az egész Európai Unióban egyébként a legkisebb infrastruktúrával Lengyelország és Románia bír. A 37 millió lakosú és 312 ezer négyzetkilométeren elterülő Lengyelországban eddig mindössze 1761 kilométer autópálya épült, keleti szomszédunkban pedig 2021-ig összesen 931 – fele annyi, mint Magyarországon, miközben két és félszer nagyobb nálunk. Meglepő módon Spanyolország vezeti a listát, már ami a teljes hosszt illeti: az ibériai államban tavalyelőttig 15 860 kilométert adtak át, a második helyezett Németországban pedig 13 155-öt.