A tavalyi 67 százalék után idén a fogyasztók 74 százaléka akar élni az akciós ajánlatokkal, de a luxustermékek helyett inkább olyan árukat kereshetnek majd, mint a felnőtt- és gyermekruházati cikkek – derült ki a BCG legfrissebb kutatásából.

In,The,Electronics,Store,Professional,Consultant,Shows,Latest,Tv's,To
Luxus- és márkás termékek helyett a mindennapi használati tárgyakat választják inkább a vásárlók.
Fotó: Shutterstock

A vevők a felmérés szerint legalább 30 százalékos kedvezményt várnak el, és összességében a Black Friday és más akciók, például az egyre divatosabb szinglik napja idején akár 20 százalékkal is többet költhetnek, mint egy évvel ezelőtt.

A hangulatfelmérés Ausztráliában, Kanadában, Németországban, Svájcban, Lengyelországban, az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban mérte fel több mint hétezer fogyasztó vásárlási terveit. Megállapította, hogy a fogyasztók mintegy háromnegyedét aggasztja az és az alapvető élelmiszerek növekvő ára. Ez az aggodalom Ausztráliában és Lengyelországban a legnagyobb a hét vizsgált ország között. 

A megkérdezettek fele az elmúlt három hónapban csökkentette a nem létfontosságú vásárlásait, közel ennyien gyakrabban ellenőrzik és hasonlítják össze az árakat, tízből négy fogyasztó pedig többet vásárol az szezonális ajánlatok és akciók alapján.

A kutatás szerint sok fogyasztó már októberben, a novemberi nagyszabású leárazások előtt elkezdi az üzlet- és akcióvadászatot. Több mint kétharmaduk elsődlegesen a karácsonyi ajándékokat akarja jó áron beszerezni – de tízből hét vevő nem döntötte el előre, hogy milyen márkát vagy terméket venne.

Ünnepi nagybevásárlás: világszerte spórolnak az emberek, ahol csak tudnak

A 22 ezer fő bevonásával készült kutatás rámutat: sokaknak már egy ünnepi éttermi vacsora sem fér bele a büdzsébe, az ajándékokat is igyekeznek akciósan beszerezni. A magas kamatok, a dráguló hitelek és az infláció világszerte utolérte a fogyasztókat.

A Black Friday időszakban világszerte hagyományosan a felnőtt ruházati cikkek, a szórakoztató elektronikai termékek és a gyermekjátékok tartoznak a top 3 kategóriába.

A ruházati cikkek és a játékok forgalma a tavalyi szezonhoz képest stagnálni fog, míg az elektronikai cikkek esetében visszaesés várható.

A jelen helyzetben a kiskereskedőknek az egységes kedvezmények helyett a személyre szabott, termékérdeklődésen alapuló célzott ajánlatokra van szükségük, ha meg akarják hódítani a vásárlókat a nagy versenyben zajló vásárlási szezonban – mondta Lakatos-Török György, a BCG szenior projektvezetője. Különösen igaz lehet ez Magyarországon, ahova a kutatás nem terjedt ki, de a KSH adatai szerint nálunk szeptemberben 7,3 százalékkal, január–szeptemberben pedig 9,3 százalékkal maradt el a kiskereskedelmi forgalom az egy évvel korábbi szinttől.

A válaszadóknak csak 10 százaléka tervez luxusterméket venni, és közöttük egyre nagyobb arányban vannak jelen a Z generációt képviselő 16–24 évesek.

Általánosságban a vevők 14 százaléka tervez drága eszközöket (is) beszerezni. A nagymértékű inflációs aggodalom ellenére Lengyelországban kiugróan sokan (29 százalék) tervezik drága termékek vásárlását, de szintén átlag feletti, hogy a lengyel vevők 12 százaléka tervezi luxuscikkek beszerzését.

A kutatás szerinti hét piacon átlagosan 410 dollárt (mintegy 145 ezer forintot) szánnak a fogyasztók a Black Fridayre. A legtöbbet, fejenként 460 dollárt (163 ezer forint) az Egyesült Államokban, míg a legtakarékosabbak az ausztrálok 260 dolláros (92 ezer forint) kiadással.

A hét piacon a BCG által megkérdezett vásárlók leginkább a legjobb üzlet, a legjobb ár-érték arány és a legalacsonyabb ár alapján döntenek, de nem sokkal marad el ezektől az ingyenes szállítás, valamint az egyszerű visszaküldés lehetősége sem, amelyek fontosságát a megkérdezettek majdnem fele emelte ki.

Hall,Shopping,Center.,Shop,Digital,Equipment,And,Electronics.,Sale,Of
Nem a márkát, hanem az ár-érték arányt nézik a vevők.
Fotó: Shutterstock

A megkérdezettek mindössze tizede vásárol a Black Friday alatt csak fizikai boltokban. A vevők egyharmada csak online, 58 százaléka pedig fizikai és online üzletekben is tervez költeni. A kutatás szerint a csak online költők 52 százalék az online piactereket részesíti előnyben, ami 15 százalékpontos ugrás az egy évvel korábbihoz képest.

A hivatalos online márkaboltok iránti érdeklődés 3 százalékponttal 18 százalékra csökkent, a használtcikk-platformok 6 százalékpontot vesztettek, és mindössze a vevők 4 százaléka jelezte, hogy itt akar vásárolni. A válaszadók 15 százaléka úgy tervezi, hogy a több márkát is áruló online piactereken fog fekete péntekezni.

Black Fridayre készül az ország: a karácsonyi ajándék és a kereskedők túlélése a tét

A lakosság jelentős része tervez vásárolni, a piac megugró forgalomra számít, a figyel. A 2022-es Black Friday rekordokat döntött, szinte lehetetlen lesz felülmúlni.