BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Black Friday: idén nem a minőségre, hanem a praktikumra hajtanak a vásárlók

Az emelkedő megélhetési költségek világszerte nehézségeket okoznak, így idén a korábbi trendektől eltérő kereslettel találkozhatnak a kereskedők a novemberi akcióikon. A vásárlók várhatóan többet fognak költeni, mint tavaly, de a csúcskategóriás termékek helyett az alapvető szükségleti cikkeket kereshetik leginkább.

A tavalyi 67 százalék után idén a fogyasztók 74 százaléka akar élni az akciós ajánlatokkal, de a luxustermékek helyett inkább olyan árukat kereshetnek majd, mint a felnőtt- és gyermekruházati cikkek – derült ki a BCG legfrissebb kutatásából.

In,The,Electronics,Store,Professional,Consultant,Shows,Latest,Tv's,To
Luxus- és márkás termékek helyett a mindennapi használati tárgyakat választják inkább a vásárlók.
Fotó: Shutterstock

A vevők a felmérés szerint legalább 30 százalékos kedvezményt várnak el, és összességében a Black Friday és más akciók, például az egyre divatosabb szinglik napja idején akár 20 százalékkal is többet költhetnek, mint egy évvel ezelőtt.

A hangulatfelmérés Ausztráliában, Kanadában, Németországban, Svájcban, Lengyelországban, az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban mérte fel több mint hétezer fogyasztó vásárlási terveit. Megállapította, hogy a fogyasztók mintegy háromnegyedét aggasztja az infláció és az alapvető élelmiszerek növekvő ára. Ez az aggodalom Ausztráliában és Lengyelországban a legnagyobb a hét vizsgált ország között. 

A megkérdezettek fele az elmúlt három hónapban csökkentette a nem létfontosságú vásárlásait, közel ennyien gyakrabban ellenőrzik és hasonlítják össze az árakat, tízből négy fogyasztó pedig többet vásárol az szezonális ajánlatok és akciók alapján.

A kutatás szerint sok fogyasztó már októberben, a novemberi nagyszabású leárazások előtt elkezdi az üzlet- és akcióvadászatot. Több mint kétharmaduk elsődlegesen a karácsonyi ajándékokat akarja jó áron beszerezni – de tízből hét vevő nem döntötte el előre, hogy milyen márkát vagy terméket venne.

Ünnepi nagybevásárlás: világszerte spórolnak az emberek, ahol csak tudnak

A 22 ezer fő bevonásával készült kutatás rámutat: sokaknak már egy ünnepi éttermi vacsora sem fér bele a büdzsébe, az ajándékokat is igyekeznek akciósan beszerezni. A magas kamatok, a dráguló hitelek és az infláció világszerte utolérte a fogyasztókat.

A Black Friday időszakban világszerte hagyományosan a felnőtt ruházati cikkek, a szórakoztató elektronikai termékek és a gyermekjátékok tartoznak a top 3 kategóriába.

A ruházati cikkek és a játékok forgalma a tavalyi szezonhoz képest stagnálni fog, míg az elektronikai cikkek esetében visszaesés várható.

A jelen helyzetben a kiskereskedőknek az egységes kedvezmények helyett a személyre szabott, termékérdeklődésen alapuló célzott ajánlatokra van szükségük, ha meg akarják hódítani a vásárlókat a nagy versenyben zajló vásárlási szezonban – mondta Lakatos-Török György, a BCG szenior projektvezetője. Különösen igaz lehet ez Magyarországon, ahova a kutatás nem terjedt ki, de a KSH adatai szerint nálunk szeptemberben 7,3 százalékkal, január–szeptemberben pedig 9,3 százalékkal maradt el a kiskereskedelmi forgalom az egy évvel korábbi szinttől.

A válaszadóknak csak 10 százaléka tervez luxusterméket venni, és közöttük egyre nagyobb arányban vannak jelen a Z generációt képviselő 16–24 évesek.

Általánosságban a vevők 14 százaléka tervez drága eszközöket (is) beszerezni. A nagymértékű inflációs aggodalom ellenére Lengyelországban kiugróan sokan (29 százalék) tervezik drága termékek vásárlását, de szintén átlag feletti, hogy a lengyel vevők 12 százaléka tervezi luxuscikkek beszerzését.

A kutatás szerinti hét piacon átlagosan 410 dollárt (mintegy 145 ezer forintot) szánnak a fogyasztók a Black Fridayre. A legtöbbet, fejenként 460 dollárt (163 ezer forint) az Egyesült Államokban, míg a legtakarékosabbak az ausztrálok 260 dolláros (92 ezer forint) kiadással.

A hét piacon a BCG által megkérdezett vásárlók leginkább a legjobb üzlet, a legjobb ár-érték arány és a legalacsonyabb ár alapján döntenek, de nem sokkal marad el ezektől az ingyenes szállítás, valamint az egyszerű visszaküldés lehetősége sem, amelyek fontosságát a megkérdezettek majdnem fele emelte ki.

Hall,Shopping,Center.,Shop,Digital,Equipment,And,Electronics.,Sale,Of
Nem a márkát, hanem az ár-érték arányt nézik a vevők.
Fotó: Shutterstock

A megkérdezettek mindössze tizede vásárol a Black Friday alatt csak fizikai boltokban. A vevők egyharmada csak online, 58 százaléka pedig fizikai és online üzletekben is tervez költeni. A kutatás szerint a csak online költők 52 százalék az online piactereket részesíti előnyben, ami 15 százalékpontos ugrás az egy évvel korábbihoz képest.

A hivatalos online márkaboltok iránti érdeklődés 3 százalékponttal 18 százalékra csökkent, a használtcikk-platformok 6 százalékpontot vesztettek, és mindössze a vevők 4 százaléka jelezte, hogy itt akar vásárolni. A válaszadók 15 százaléka úgy tervezi, hogy a több márkát is áruló online piactereken fog fekete péntekezni.

Black Fridayre készül az ország: a karácsonyi ajándék és a kereskedők túlélése a tét

A lakosság jelentős része tervez vásárolni, a piac megugró forgalomra számít, a GVH figyel. A 2022-es Black Friday rekordokat döntött, szinte lehetetlen lesz felülmúlni.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.