Végletekig szorultak a nadrágszíjak, elkerülik idén ünnepekkor az éttermeket és a drága ajándékokat az emberek világszerte – derült ki az Ernst & Young tanácsadócég felméréséből, melyet idén szeptember és október közt bonyolítottak le 22 ezer ember megkérdezésével, 28 országot fedve le a kutatással.

Black,Friday,Big,Sale,Text,Sign.,Special,Discount,Christmas,Offer.
Szorult helyzetben az emberek világszerte az ünnepek előtt.
Fotó: Shutterstock

Az EY méréséből kiderült: a megkérdezettek több mint háromnegyede kivár a nagy, boltokon átívelő akciós időszakokig, mint a Black Friday vagy a Kínában hatalmas népszerűségnek örvendő Single’s Day, az ajándékok beszerzésével, több mint felük azonban még így is az eddiginél kevesebbet költ majd ajándékokra, hogy minél többet tudjon spórolni.

 Jim Doucette, az EY vezető elemzője a jelentésben rámutatott: a kutatás kiválóan példázza, hogyan alakulnak át a fogyasztók vásárlási szokásai a kifejezetten nehéz globális gazdasági helyzetben, köszönhetően főként a magas inflációnak, a elszálló hitelkamatoknak és a ki nem egyenlített hitelkártya-tartozásoknak, melyek drasztikusan megvágják a lakosság vásárlóerejét világszerte. 

A kutatásban részt vevő 22 ezer fogyasztó 28 ország lakosságát fedte le, köztük az Egyesült Államokat, Kínát, Brazíliát, Japánt vagy éppen Németországot. 

A válaszadók 80 százaléka aggódik pénzügyi helyzete miatt,

a kiadáscsökkentés oltárán pedig nemcsak a karácsonyi ajándékhegyeket áldozzák fel szükségszerűen, de az éttermi vacsorákat is: egyre többen döntenek ugyanis úgy, hogy otthon, családjuk körében főzik meg az ünnepi menüt, megóvva ezzel pénztárcájukat egy extrakiadástól.

Az emberek ugyanakkor nemcsak az ünnepi kiadások terén igyekeznek visszafogni magukat, de azt is folyamatosan újragondolják, hogy mely kiadások jelentenek létszükségletet, és melyek azok, amikről a pénzügyi stressz további élezése érdekében le tudnak mondani – ezekről pedig szinte kivétel nélkül le is mondanak – tette hozzá Kristina Rogers, az EY elemzője. 

A kutatásból az is kiderül, a megkérdezettek fele tervezi, hogy főként vagy kizárólag online fog bevásárolni az ünnepekre, ez 16 százalékos növekedést jelent a tavalyi adatokhoz képest. Ezzel párhuzamosan azok száma, akik főként bolti bevásárláson gondolkoznak, 14 százalékkal 10 százalékra csökkent, ami alig magasabb, mint a 2020-as pandémiás lezárások idején kialakult kényszerhelyzetben volt. 

Vegyes előjelekkel indul az áruhitelszezon

A lakossági fogyasztás alakulása nem túlságosan biztató az év végi áruhitelszezon szempontjából, ám az adhat okot némi optimizmusra, hogy az első három negyedévben jelentősen nőtt a kereslet e kölcsönök iránt. A tét nem kicsi: az áruhitel-szerződések közel negyedét novemberben és decemberben kötik meg a pénzügyi szolgáltatók.

Az EY felmérése rámutat: az amerikai fogyasztók 39 százaléka, az európai lakosság 35 százaléka, míg a kínaiak mindössze 11 százaléka tervezi jelentős mértékben megvágni költekezését az ünnepek alatt – a kínaiak 45 százaléka saját bevallásuk szerint még növelni is fogja kiadásait.